Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Simon Rehnström/SvD/TT

När vården fungerar som bäst

Jag fick under sommarens värmebölja en svullnad i halsen med efterföljande heshet.

Ringde Vänerparkens vårdcentral måndagen 19 augusti klocka 8.15 då det inte ville ge sig. Fick komma dit klockan 13.00 samma dag. Läkaren där kunde inte se något alarmerande men remitterade mig omgående till öronmottagningen på Näl enligt fastställda rutiner vid cancerrisk. Onsdag morgon ringer öronmottagningen och undrar om jag kan komma imorgon torsdag klockan 09.30.

Väl där görs en laryngoskopi (går ner med en kamera) och stämbanden inspekteras. Det konstateras en ordentlig svullnad och att en operation behövde göras för att åtgärda den. Jag får också besked om att det visuellt ser godartat ut. Dagen för operationen sätts till 11 september.

Alla förberedelser inför den gjordes direkt på flera mottagningar, avtryck för tandskydd hos käkkirurgen, EKG hos klinfys, röstinspelning hos logopeden och slutligen blodprover på öron. Klockan 12.30 är jag på väg hem, allt tog sammanlagt cirka tre timmar.

I dag den 12 september är jag nyopererad och hemma efter en natt på avdelning 45. Alltså tre och en halv vecka efter jag började resan på vårdcentralen. Det som återstår nu är svaret på de prover som skickades för analys efter operationen och återbesök om tre månader.

Hela resan har jag känt mig otroligt väl omhändertagen och trygg i alla kontakterna jag haft att jag inte ens var nervös inför operationen igår. Jag kan inte se att något kunde ha gjorts bättre än det som skett.

Detta är mitt bidrag med positiv vikt till vågskålen i den allmänna debatten om vården och för den personal som arbetar där, vilket jag är innerligt tacksam för att ni gör.

Birgit Lindholm – en mycket nöjd och tacksam patient