Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: CHRISTINE OLSSON

Socialdemokraterna och Centern sviker landsbygden

Den socialdemokratiska finansministern öppnade för att höja bensinskatten i en intervju med Aftonbladet (11/6). Trots att hon i valrörelsen lovade dyrt och heligt att detta inte skulle ske.

UPPDATERING: Magdalena Andersson låter meddela att hon i intervjun med Aftonbladet aldrig sagt att drivmedelsskatten ska höjas. Aftonbladet har också rättat sin artikel. Diskussionerna mellan S, MP, C och L om den gröna skatteväxlingens utformning har ännu inte inletts.

En annan som också lovade samma sak som Magdalena Andersson är hennes nya allierade Annie Lööf. Vad hände med landsbygdsvänliga Centerpartiet?

Regeringens och stödpartiernas planer på kraftigt höjd skatt på bensin och diesel är skadlig politik som dessutom ökar klyftan mellan stad och landsbygd. Det är orättvist att familjer som måste använda bilen för att hämta och lämna på förskolan, handla mat eller ta sig till jobbet tvingas stå för notan är regeringen ska höja bidrag och driva en dyr och ineffektiv symbolpolitik. Skattehöjningar på drivmedel, flyg, kilometerskatt och höjda vägavgifter är en straffbeskattning på avstånd.

Det är självklart att Sverige ska ta vår del av ansvaret och få ned våra utsläpp. Moderata ungdomsförbundet har sedan länge tagit ställning för att den som smutsar ner miljön också ska betala för sig. Men enligt William Nordhaus, miljöforskare och nobelpristagare i ekonomi, är den svenska koldioxidskatten fyra gånger så hög som den optimala skattesatsen för att täcka miljömässiga skadeverkningar. Med andra ord; vi överbeskattar bensin och diesel även med hänsyn till vilka utsläpp det leder till. Skattetrycket i Sverige är ett av de högsta i världen och med en hög skatt på bränsle väljer Socialdemokraterna och Centerpartiet att beskatta människor på landsbygden ännu mer. Det är verklighetsfrånvänt.

Det är inte konstigt att människor här på landsbygden upprörs; den rödgröna röran verkar tro att människor enbart använder bilen för att nöjesåka. Det här är allt annat än sant. Där avstånden är långa, där polisen knappt finns och där skolor läggs ned; där ska invånare betala mer i skatt så att människor på Södermalm ska kunna få sina el-cyklar subventionerade. Att driva den här typen av politik är synonymt med att driva på konflikten mellan stad och land. När avstånd beskattas, snarare än utsläppen, kommer följden vara färre jobb och investeringar utanför storstäderna. I Moderaterna och Kristdemokraternas senaste budget som gick igenom innan årsskiftet stoppades den höjning den tidigare rödgröna regeringen hade infört. Med Magdalena Anderssons senaste besked var det tyvärr inte många månader den fick gälla.

Priset på bensin vi konsumenter betalar består redan idag till över 60 procent av skatt. Bensinpriset borde ligga runt 10 kronor litern snarare än 16–17 kronor litern, med ytterligare skattehöjningar kan priset till och med landa på 20 kronor litern. Utan bilen stannar Sverige, det är ett svek mot landsbygden att höja skatten ytterligare. Det sveket signeras Magdalena Andersson och Annie Lööf.

Benjamin Dousa

Förbundsordförande MUF

Anton Lidell

Distriktsordförande MUF Västra Götaland Norra

Suhaib Hurani

1:e vice distriktsordförande MUF Västra Götaland Norra

Robin Karlsson Dahlgren

2:e vice distriktsordförande MUF Västra Götaland Norra