Våra patienter är inte gods

Därför tar vi strid om bilförartiteln inom NU-sjukvården. När sparandet övergår i dumhet som mynnar ut i en förolämpning av utbildad personal, och i slutändan också leder till minskad säkerhet och trygghet för patient.

ANNONS
|

Att sjukvården i regionen behöver spara pengar kan vi förstå, men sättet det görs på måste också ske med vetskapen om dess konsekvenser och hur det drabbar ner till individnivå.

Sjuktransportörerna i VG-regionen hade tidigare ett krav på att lägsta utbildning skulle ligga på undersköterska, med en del vidareutbildning som följer med just transport av patient. Successivt har titeln på arbetet formats om och går nu under benämningen bilförare, och på så vis har kravet på utbildning minskat och likväl kostnader för löner och diverse tillägg som skulle falla ut om kompetensen skulle varit som tidigare. Detta har gjort att det har stått still i löneutvecklingen för de som valt att stanna kvar i sin tjänst på det som nu kallas bilförare i regionen. (Där NU-delen är den enda regionen som inte har undersköterska som anställning vid sjuktransport.)

ANNONS

Givetvis sparas det pengar på detta och de som går under detta arbete är villiga att på många sätt vara behjälpliga med att få det att gå ihop. Men när det övergår i en ren förnedring och nedvärdering av tid lagd på utbildningar som kostat personerna i fråga både tid och pengar är det inget annat en ren dumhet som sker på bekostnad av trivsel och trygghet för likväl personal och de människor som ingår i arbetet. Detta sker även då deras kunskaper inom omvårdnad ändå tas i anspråk på dagligen.

Ursäkten för att dessa nu hamnat under benämningen bilförare är att det från högre led sägs ”att ni har inget vårdande arbete utan kör bara en transport.” Så vård och omsorg faller ur och patienten är ett gods? Det har även medgetts att detta är ett sätt att spara pengar.

Beskrivningen av en sjuktransport lyder så här: Tillfällen då du kan behöva en sjuktransport är om du till exempel är nyopererad i ett ben och gipsad, på väg till eller från en dialysbehandling eller har behov av omsorg och stöd under transporten exempelvis på grund av ålder, funktionsnedsättning eller demenssjukdom. Tjänsten sjuktransport är till för patienter som inte är så sjuka att de behöver en ambulans, men ändå behöver en liggplats eller extra omsorg för att komma hem eller till nästa vårdform.

ANNONS

Bilarna som används har även fått en skattelättnad som givetvis spar pengar. Men det följer också krav på utrustning och vilken typ av kompetens som följer med dessa skattelättnader. Och om man läser vad som står i Skatteverkets krav för just dessa lättnader uppstår en hel del frågetecken. Sjuktransporter som utförs med transportmedel som är särskilt inrättade för sådana transporter är att anse som sjukvård (3 kap. 5 § andra stycket ML).

Det ska även finnas möjlighet till vård och behandling under transporten vilket förutsätter att det även finns tillgång till medicinsk utrustning och vårdpersonal. Det finns även beslut taget på att dessa bilar med dess personal ska kunna tas ut vid så kallade prio 1–2 där det innebär direkt fara för liv för just patienten. Sjuktransportenhet kan tilldelas prio 1–2 uppdrag, exempelvis vid IVPA, närmaste enhet eller vid resursbrist.

Vid akuta sjukdomstillstånd i samband med IVPA-larm eller hastigt försämrad patient i sjuktransport (är att likställa med IVPA-larm) får syrgas ges till dessa patienter enligt Behandlingsriktlinjer för ambulanssjukvården, NU-sjukvården preparat­handboken Oxygen. (Signerat av verksamhetschef ambulansen, Björn Kallin.)

Arbetet med sjuktransporter är ett varierande yrke där man träffar patienter i alla skeenden i livet. Det kan vara hjälp av transport vid eventuella benbrott. Man kan köra de som har problem att komma till vård på grund av olika funktionsnedsättningar och sjukdomar. Det kan vara en patient som har behov av transport till strålning eller dialys. Det finns patienter som är i slutet av sin livscykel på grund av olika sjukdomar.

ANNONS

Här tas kunskapen om omvårdnad både av patient och anhöriga i anspråk och där krävs lägst en undersköterskas utbildning. Då bemötande och hantering i dessa fall är av väldigt stor vikt för både patient och anhöriga. Ge vård och omsorg i livets slutskede samt omhänderta patienten efter döden, för det händer faktiskt att folk går bort även under dessa transporter. Att då kunna bemöta och omhänderta närstående vid patients bortgång kräver en hel del av det som nu kallas bilförare!

Sjuktransportörerna/ bilförarna

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS