Vårdpersonalen behandlas illa

Trollhättans stad, ni borde skämmas, i alla fall omsorgsförvaltningen. Så illa som ni behandlar er personal inom vården. Vi lever på 2000-talet, inte ska vi väl då gå tillbaka till typ 1940-talets arbetsstandard.

ANNONS
|

Ni centraliserar schemaläggning för personalen som inte har något att säga till om. Ni tror att ni ska spara åtta miljoner på detta, men kommer att kosta åtta miljoner i stället i löner, lokaler, datorer, telefoner etcetera till dessa cirka tolv schemaläggare som anställts. Vad har inte konsulten som Trollhättan anlitat kostat? Plus alla sjukskrivningar som nu har ökat då personalen mår dåligt då vi inte hinner att återhämta oss på en ledig dag, kan inte planera sin fritid då schemat ändras var 14:e dag eller leva tillsammans med sin familj som också blir lidande.

Då ökar kostnaderna ännu mera. Jag jobbar själv inom hemvård och mår bara sämre och sämre. Vi hade bra scheman innan centraliseringen började där 99 procent var nöjda, nu är 100 procent miss­nöjda. Schema och planering ska självklart göras på respektive enhet för att få frisk och omsorgstagande personal som genererar nöjda brukare. Jag trivs med mitt jobb, men nu går det snart inte längre att jobba inom vården när arbetsförhållandena med dåliga scheman som ändras utan förbehåll, varannan helg, delade turer. Förstår de unga som söker sig till andra yrken, lägre sökande till vårdutbildning.

ANNONS

Nej, Trollhättans stad, börja lyssna på personalen och gör som många andra kommuner, ta bort dessa så kallade hälsoschema eller som Trollhättan valt att kalla det ”bemanning 2021”. Låt dessa scheman göras på enheterna tillsammans med personalen och låt de som vill jobba var tredje helg/varannan helg eller två helger i rad göra det i möjlighet med arbetsbelastningen på enheten. Detta gör friskare personal, uppskattade vikarier, nöjdare brukare och jag och mina kollegor kommer då att jobba kvar inom vården.

Ännu en besviken anställd i Trollhättans stad

Svar till ännu en besviken anställd i Trollhättans stad

Först och främst vill vi beklaga att du känner dig besviken och upplever arbetsförhållandena som dåliga. Precis som övriga kommuner i Sverige står Trollhättans stad inför stora utmaningar inom välfärden. Antalet personer som behöver hjälp ökar och vi måste leva upp till brukarnas behov och arbeta med hållbara scheman som följer de ekonomiska ramarna.

• I varje verksamhet sker det en dialog, där medarbetaren kan komma med önskemål, innan schemat spikas. Vi försöker lyssna på personalens önskemål så länge schemat utgår utifrån brukarnas behov, de ekonomiska ramarna och de beslutade reglerna kring hållbara scheman.

• För att få till hållbara scheman arbetar vi bland annat med att det ska vara minst elva timmars dygnsvila, arbetsveckor som inte överstiger 48 timmar och cirka 48 timmars ledighet efter en jobbperiod.

ANNONS

• Angående delade turer är vårt mål att dessa snart ska vara ett minne blott. Några av våra verksamheter har redan lyckats få bort de delade turerna helt medan vissa har en bit kvar i detta arbete.

• En schemaperiod planeras tolv veckor framåt för att medarbetaren ska få en bra överblick. Ibland kan dock vissa små justeringar behövas och dessa sker i så fall var fjärde vecka. Alla förändringar som görs med kortare varsel är något som sker inom verksamheten och har inget att göra med den centrala schemaläggningen.

• Trollhättan stad har ingen extern konsult anlitad för att genomföra arbetet med Bemanning 2021.

• I dag arbetar tolv personer med schemaläggning inom vård och omsorg. Dessa har rekryterats internt. I och med att schemaläggningen centraliserats har den tid som läggs på detta arbete totalt kunnat minskas. Det innebär att vi kommer kunna få fler medarbetare som kan fokusera på vård och omsorg i stället.

• För att klara vårt uppdrag i framtiden behöver vi bli fler tillsvidareanställda. När alla arbetar heltid innebär det att vi får en övertalighet i tid. Denna tid måste användas varje dag. Centraliserad schemaläggning innebär att vi har möjlighet att få en överblick över flera enheter som samplanerar sin personal, vilket ökar möjligheten att ta hand om den övertaliga tiden. Detta är en nödvändighet om vi ska kunna bemanna våra verksamheter utifrån brukarnas behov, de ekonomiska ramarna och de beslutade reglerna kring hållbara scheman.

ANNONS

Lena Johansson, förvaltningschef

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS