Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Koldioxid. För att nå klimatmålen måste Sverige satsa på storskalig koldioxidinfångning. Bild: Anders Wiklund/TT
Koldioxid. För att nå klimatmålen måste Sverige satsa på storskalig koldioxidinfångning. Bild: Anders Wiklund/TT

Ida Arnstedt: Fånga koldioxiden eller missa klimatmålen

Liberalerna vill öka koldioxidinfångningen i Sverige. Tekniken för att fånga koldioxid finns redan idag, och det kommer vara en nödvändig del i att motarbeta klimatförändringarna.

Det här är en text från TTELA Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

När partierna diskuterar klimatpolitik hamnar diskussionen allt för lätt i för eller emot kärnkraft, mer eller mindre vindkraft och högre eller lägre bensinpriser. Det är viktiga frågor, men klimatfrågan är mycket mer komplex än så och det måste även politikernas verktygslåda vara. Att partiledaren Johan Pehrson (L) väljer att lyfta fram koldioxidinfångning i Dagens Nyheters intervjuserie Klimatledarna (7/15) är därför både välbehövligt och efterlängtat.

Intervjuserien har lanserats av Dagens Nyheter för att uppmärksamma klimatfrågan och partiledare får i den svara på frågan “Hur ser ert klimatledarskap ut?”. Liberalernas partiledare Johan Pehrson blev den sjätte partiledaren att ställas till svars och valde i sin intervju att bland annat lyfta fram koldioxidinfångning som en viktig del i att bromsa klimatförändringarna.

Tekniken för att fånga upp koldioxid från atmosfären ligger inte i framtiden, tvärtom finns den redan i dag. Koldioxidinfångning kan ske genom olika tekniker och processer, men de som oftast diskuteras är att antingen fånga in direkt vid fabrikernas skorstenar eller att fånga in från luften. Ett exempel på det senare finns idag på Island, där världens största fabrik för koldioxidinfångning invigdes förra året. Nu planerar företaget bakom att bygga ytterligare en fabrik. Den nya fabriken kommer kunna lagra 36 000 ton koldioxid om året (Dagens PS 29/6). Men storskalig koldioxidinfångning är fortfarande ovanligt.

Näringslivet forskningsinstitut Ratio har i boken “Dags att städa upp – potential för koldioxidinfångning” identifierat de tre största utmaningarna som den nya tekniken står inför. Den måste fortsätta utvecklas för att bli mer effektiv, priset måste gå ner ordentligt för att det ska vara ett möjligt alternativ och det måste bli en del av en fungerande marknad. Än så länge är det fortfarande billigare för företag att köpa utsläppsrätter och fortsätta som tidigare, än att fånga in koldioxiden direkt vid skorstenen.

De här utmaningarna är inte unika för koldioxidinfångning. Ett exempel är elbilen som för bara 10 år sedan var allt annat än folklig. I dag är nästan hälften av alla nya bilar som säljs i Sverige laddbara – antingen rena elbilar eller laddhybrider. Tekniken har blivit både billigare och mer effektiv, samtidigt som laddinfrastrukturen har byggts ut. Samma resa måste ske för tekniken med koldioxidinfångning. Elbilens resa visar att det inte är en omöjlig ekvation att lösa.

Trots utmaningarna är det absolut nödvändigt med både koldioxidinfångning vid skorstenen och direkt från luften för att Sverige ska kunna nå sina klimatmål. Att Liberalerna insett behovet av koldioxidinfångning är därför positivt. Deras mål är att Sverige ska fånga in 10 miljoner ton koldioxid per år till 2030 och 20 miljoner ton till 2035, men om det här ska vara möjligt måste de också följa upp sina mål med konkreta förslag på hur de ekonomiska och juridiska utmaningarna kan lösas.