Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: TT Nyhetsbyrån, LNB
Bild: TT Nyhetsbyrån, LNB

Joakim Broman: Flygdebatten saknar proportioner

Konsert- och festivalarrangörer väljer inte bort flygande artister, rapporterade Sveriges Radio gångna veckan (20/2).

Det här är en text från TTELA Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Underförstått är förstås att de borde det – eller åtminstone ska skuldbeläggas för att de inte tar ansvar för klimatet.

Tanken att alla sektorer ska minska sina utsläpp är sympatisk, men det är ändå ett märkligt perspektiv som intas. Om en artist flyger reguljärt från exempelvis Paris eller Berlin genererar det CO2-utsläpp på ett par hundra kilo tur och retur. Utslaget på flera hundra eller till och med tusentals besökare blir skadan mycket liten – i och för sig inte ett argument för att försöka undvika utsläppen.

Men det räcker ju med att någon av de som skulle besökt en konsert i Sverige i stället flyger någonstans för att se artisten, för att skadan ska vara skedd. Om tio eller hundra gör det blir också miljöskadan mångdubbel.

SR:s rapportering är ett exempel på hur flyget blivit en symbolfråga för klimatdebatten. I många fall – som ovan – har det inget att göra med de faktiska utsläppsnivåerna, utan handlar enbart om att flygets utsläpp är synliga, och lösningen enkel: stanna på marken.

Det är sant att flygandet måste minska, och framför allt att flygets utsläpp måste göra det. Men om vi inte förmår skilja på vilka flygningar som är viktiga och vilka som kan skäras bort kommer det att sluta med att de som är mest engagerade för klimatet inte flyger på flera decennier, medan andra, som medieprofilen Filip Hammar, flygpendlar till Los Angeles var tionde dag. Det är knappast ett rimligt eller rättvist förhållningssätt.

För att skilja på prioriterade resor och onödiga flygningar finns dessutom en fantastisk mekanism: prissättning på koldioxid. Om priset på en flygbiljett motsvarade miljöskadan som skedde skulle flygandet minska – och de onödiga resorna skulle ryka först.

I dag ingår flyget i EU:s system för utsläppshandel. Men flygningar till och från Europa ingår inte, och som Expressens Patrik Kronqvist skrev i höstas (5/10 -18) kämpar flyglobbyn för att i framtiden slippa EU:s hårdare krav. Det är värt att uppmärksamma och ta strid mot.

Först när flyget betalar för den skada det orsakar kommer utsläppen att minska på riktigt. Och då kanske konsertbesökare och -arrangörer kan sluta skuldbeläggas för att artisten de ser tog flyget dit.