Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Abraham Zeito, gästkrönikör Bild: Andreas Olsson
Abraham Zeito, gästkrönikör Bild: Andreas Olsson

Abraham Zeito: Hämnden är ljuv – eller?

Nu har det snart gått tio år sedan jag flyttade från Trollhättan. Det har också snart gått två år sedan jag gjorde mina första framträdanden i SVT; och då menar jag inte kvällen på Innovatum när Joakim LaMotte hävdade att jag livnärde mig på kriminalitet.

TTELA Ledare är oberoende liberal. Fristående gästkrönikörer representerar däremot ett bredare spektrum i debatten.

Kanske är det emellertid så Trollhätteborna ser på mig: som en gangsteradvokat som livnär sig på kriminalitet. Ett riktigt kräk som till och med glorifierar kriminalitet.

Alla människor har rätt till sin åsikt och min åsikt är inte värd mer än någon annans. Men jag vet i alla fall vad jag grundar det jag tycker på och vad jag står för. Dessutom lever jag dagligen i en lite speciell verklighet. Den innefattar möten med bland andra riktiga kriminella och bara påstått kriminella. Jag dyker upp i polishus, i domstolar, på brottsplatser, i häkten och på kriminalvårdsanstalter. Jag vet således en hel del om kriminalitet och dess följdverkningar. Jag har aldrig och kommer aldrig att glorifiera kriminalitet! Kriminalitet är nämligen inte bra för någon. Det tror jag alla är överens om, även de som döms för brott. Vad vi kanske inte är överens om hur man ska minska kriminaliteten i samhället.

LÄS MER: Jiyan Behrozy: Välkommen som gästkrönikör Abraham Zeito!

Brott och straff har seglat upp för att tillsammans med migration bli den hetaste frågan i den politiska debatten. Som ni märkt har debatten slutat vara saklig, om den ens började så, och istället blivit till en skriktävling mellan populister, som tycker lika. Det märks att Trump satt sina spår även i Sverige. I vart fall på hur politiker beter sig. Flocken vrålar efter strängare straff och hårdare tag. Lås in längre och isolera mera! Alla som sett allvarlig kriminalitet i vitögat kan förstå att en människas första reaktionen blir sådan. Kriminalitet är ju hemskt och hämnd är en lika naturlig som ursprunglig känsla. Men man kan inte låta bli att undra varför så olika men ofta beundrade personer som Mahatma Gandhi, Nelson Mandela, Winston Churchill och Martin Luther King tyckte att hämnd inte är var en så bra utgångspunkt för hur samhällen ska bete sig.

Någon begår brott. Blir hatad och hudflängd i media. Strängt straff på en anstalt som inte vårdar. Inget dalt. Hämnden är ljuv! Efter några år i fängelse kommer personen ut och möts av en stängd arbetsmarknad och en avvisande allmänhet. Tror ni att den personen kommer begå nya brott för att försörja sig eller kanske till och med för att hämnas. Hämnd var väl en naturlig och ursprunglig känsla, eller?

En annan person begår brott och får en kanske långvarig påföljd som börjar i fängelse där denne lär sig saker den aldrig lärt sig tidigare: Hur man uppför sig, till exempel. Hur man kontrollerar hastigt uppflammande vrede. Hur man läser och skriver duglig svenska. Dessutom tvingas den dömde inse fulla vidden av hur hans eller hennes gärning drabbat en annan människa så att personen i fråga lär sig empati. Skammen får han eller hon bära med sig inuti, som en påminnelse. Tror ni att den personen, när den kommer ut, begår nya brott för att försörja sig eller kanske till och med för att hämnas eller tror ni att den personen kanske försöker sig på något annat än kriminalitet?

Det finns forskning om vad som funkar för att stävja kriminalitet och så finns det naturligtvis törsten efter hämnd. Det är lättare att vara arg och hata än att läsa forskningsrapporter och tänka. Den enkla vägen lockar. Inte bara till kriminalitet. Jag vet vad jag valt. Jag vet också var jag står. Jag står mot hatet och vreden. Om reformerna inte bidrar till att minska risken för att nya brott begås och det i sin tur innebär en ökad risk för att en ny människa drabbas så är det en kriminalpolitik jag inte kan stå bakom. Vad väljer du och var står du? Kanske ses vi.