Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

"Kunskap förändrar ingenting"

För några år sedan deltog jag i en workshop som handlade om vilken betydelse ­akademisk kunskap har för näringslivet.

TTELA Ledare är oberoende liberal. Fristående gästkrönikörer representerar däremot ett bredare spektrum i debatten.

I workshopen deltog företagare, studenter och forskare. Vi diskuterade vikten av humanistisk bildning och kunskap livligt när en företagare i församlingen framförde: ”Kunskap förändrar ­ingenting!”. Det blev knäpptyst i rummet. Eftersom workshopen ägde rum på ett stort västsvenskt lärosäte så var detta verkligen att svära i kyrkan.

Efter en stund lade företagaren till: ”… om den inte operationaliseras.” Aha, det var så han menade! Kunskap måste kunna omsättas i praktiken om den ska utveckla och förändra samhället. Lättnaden bredde ut sig i rummet. Och visst hade han rätt! Kunskap i sig förändrar ingenting om den inte kommer till användning. Därför är det viktigt att studenter vid högskolor och universitet under sin studietid lär sig att reflektera över kunskapens betydelse i praktiken, och vice versa.

Kunskap som förändrar

I sin bok ”Homo Deus. A Brief History of Tomorrow” tar professor Yuval Noah Harari detta ett steg längre. Enligt honom är kunskap som inte förändrar beteenden rentav meningslös. Med tanke på globala utmaningar som klimatförändringarna känns detta mer angeläget än någonsin. Kunskapen vi har måste dels användas för att kunna påverka utvecklingen i samhället och dels leda till att vi förändrar våra beteenden.

Det är helt avgörande att forskare, lärare och studenter varje dag ställer sig frågan hur deras kunskap kan och borde förändra egna beteenden och livsval. Kunskap som inte gör det är meningslös.

Harari säger också att kunskap är färskvara. Jag håller med. Världen snurrar allt fortare och vi lär oss ständigt nya saker, både som individer och som art. Men det är knappast ett argument för att producera kunskap i höga akademiska elfenbenstorn långt bort från verkligheten, eller i böcker som ­ingen läser. Snarare är det ett argument för att ­ständigt förnya och utveckla kunskap och att göra det så nära vardagen som möjligt.

Ömsesidig samverkan

Jag anser att detta måste påverka hur våra högskolor och universitet agerar. Kunskap skapas bäst till­sammans med aktörer utanför akademin, med örat mot tidens puls och med fokus på människans, samhällets och industrins behov. På Högskolan Väst har vi därför som strategi att bygga kunskap i ömsesidig samverkan, det vill säga i ständig dialog med våra externa partners.

Vi gör det därför att högskolor och universitet ska vara en del av omvärlden, inte isolerade öar. Vi gör det för att vi tillsammans kan skapa en bättre värld för alla. Och vi gör det därför att vi vet: kunskap förändrar ingenting om den inte operationaliseras.