Mer dåligt än bra med bilbonusen

Vägtrafikens utsläpp ökar igen, enligt en ny rapport från Trafikverket. Ökningen på 0,5 procent är visserligen liten, men problematisk eftersom utvecklingen går åt fel håll.

ANNONS

För varje år som går blir klimatomställningen svårare.

Målen för transportsektorns utsläpp är dock ännu möjliga att nå. Det senaste decenniet har biltillverkare framför allt ägnat sig åt effektiviseringar av förbränningsmotorer, vilket av naturliga skäl bara lett till marginella utsläppsreduktioner.

Det stora skiftet sker med elektrifieringen de kommande åren. Flera mellanklass-elbilar finns redan på marknaden, och man behöver inte längre vara miljonär för att äga en elbil med lång räckvidd. Snart finns också budgetvarianter – ryktet säger exempelvis att Volkswagen år 2020 börjar sälja en elbil med 33 mils räckvidd för 200 000 kr (Ny Teknik 9/11 -18).

ANNONS

När ett sådant utbud når marknaden, och efter ytterligare några år tränger ut äldre, fossildrivna bilar från andrahandsmarknaden, kommer förstås utsläppen att minska i betydligt snabbare takt än nu. Förhoppningsvis kan den förlorade tiden “ätas ikapp” och klimatmålen nås.

Desto viktigare då att politiken inte hindrar eller krånglar till denna utveckling. Det är tyvärr risken med det befintliga bonus malus-systemet, som består av subventioner och extraskatter som är tänkta att påskynda omställningen av fordonsflottan.

Problemet är att systemet inte är effektivt för att minska koldioxidutsläppen. En bil med kraftig bensinmotor kan subventioneras med 20 000 kronor och lägre fordonsskatt bara för att den är en laddhybrid, medan moderna dieselmotorer straffbeskattas trots låga utsläpp. I november kom dessutom rapporter om att runt 1 500 bilar som fått totalt 39 miljoner kr i statligt stöd sålts vidare till Norge (Ny Teknik 21/11 -18). Och häromdagen (26/2) rapporterade Dagens industri att den nya metoden för att mäta avgasutsläpp kan leda till att fordonsskatten höjs med upp till 30 procent, på grund av hur bonus malus är konstruerat.

Allt detta är goda skäl att göra om systemet. Om bilköp alls ska subventioneras måste det ske teknikneutralt och på ett sätt som säkerställer att subventionen stannar i Sverige.

ANNONS

Dieselbilar som körs på biobränsle ska inte missgynnas på grund av politisk prestige. Ska klimatmålen för vägtrafiken nås i tid, då behövs alla tillgängliga medel.

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS