Västra Götalandsregionen vill mer än fördubbla tågresorna till 2035, till 130 000 om dagen. Som ett led i detta har regionfullmäktige beställt en utredning av nya tågstopp. Inspirationen kommer från Skåne, där Pågatågen stannar i flera mindre orter och där tågresandet är dubbelt så stort som i Västsverige.
Nu har en delrapport i den så kallade Västtågsutredningen lämnats till kollektivtrafiknämnden. I samråd med Västtrafik, kommunerna och Trafikverket har regionen tittat på möjligheten att öppna ytterligare 40 tågstationer, utöver de 100 som finns i dag.
13 orter uppfyller inte de uppsatta kriterierna i steg ett:
I steg två har man tittat på vilka investeringar i järnväg och stationer som krävs, och vägt det mot antal nya resenärer. Utgångspunkten är att nya stationer får tio dubbelturer per dag.
På kollektivtrafiknämndens möte på fredagen presenterade utredarna sina slutsatser och rekommendationer, så här långt i processen. 13 nya tågstopp föreslås, bland annat en station vid Näl.
Regionen ser behov av ökad tillgänglighet till de större sjukhusen. Dessutom har Näl-stationen potential för ytterligare 1 200 kollektivtrafikresor per dag. För de 3 100 anställda, patienter och anhöriga som på olika sätt reser till och från Näl en genomsnittsdag minskar en tågstation restiderna med upp till 70 procent.
En station i tågtunneln skulle hamna nära Näl, men blir tekniskt komplicerad och dyr att bygga. En station vid norra tunneländen kräver å andra sidan någon form av skytteltrafik till sjukhuset.
I Dalsland föreslås tågstopp i Frändefors, Brålanda, Dals Rostock och Bäckefors, med tio minuters ökad restid på sträckan Halden–Trollhättan.
Tågresorna beräknas öka med cirka 700 per vardag, inte minst genom resenärer från Brålanda och Frändefors som kommer att kunna ta sig till Göteborg på under en timma.
För ytterligare 14 orter rekommenderar utredarna att man inte går vidare. Dit hör Velanda, Upphärad och Nygård. Om regiontågen skulle stanna till här beräknas man tappa 300–400 resenärer per dag, då restiden till Göteborg ökar med två–tre minuter per stopp.
I några alternativ har man tittat på att bygga ett nytt dubbelspår mellan tre stationer, där "mjölktågen" kan köra ur vägen för region- och fjärrtågen. Det skulle ge alla tre orterna tågstopp, och restiden mellan Trollhättan och Göteborg skulle bli 51 minuter med pendeltåget (mjölktåget). I det alternativ som bedöms som bäst (flest nya resenärer) stannar regiontågen bara i Gamlestan vilket pressar restiden till 32 minuter. Men man tappar resenärer i Lödöse södra, Älvängen och Bohus som får färre tågturer.
Och det kostar mycket att bygga en mil nytt dubbelspår och stationer – runt två miljarder.
Nu ska rapporten ut till kollektivtrafikråd och kommuner för dialog och samråd. I början av nästa år kan regionfullmäktige få ett färdigt förslag på bordet.
– Där tas beslut om målen – inte om att bygga stationer. Det behövs mer detaljerade utredningar om stråken, om järnvägskapacitet och samhällsekonomi, som sen kan komma in i den nationella respektive regionala infrastrukturplanen för 2022–2033, säger Jan Efraimsson på Västra Götalandsregionens avdelning för kollektivtrafik och infrastruktur.