GP kunde under måndagen berätta hur seniora fartygsexperter uttrycker sin förvåning över den våldsamma brand som utbröt på bulkfartyget Almirante Storni söder om Vinga under lördagen. Två fartygsexperter med över 30 års erfarenhet av yrket berättar att de inte känner till någon tidigare fartygsbrand i Sverige som spridit sig bland trävirke som förvaras på däck.
SVT rapporterar nu att fartyget så sent som för några veckor sedan kritiserades på totalt tio punkter under en inspektion i Storbritannien. Tre av dem gällde brandsäkerhet.
Enligt protokollet som SVT tagit del av slog inspektörerna i samband med genomgången fast att personalen att personalen var bristfälligt utbildad i brandsäkerhet. Inspektionen slog också fast att fartygets uppbyggnad för att förhindra att bränder sprider sig mellan olika delar av det var bristande.
Transportstyrelsen ska genomföra hamnstatskontroll
Enligt Transportstyrelsen har fartyget uppgett att man har personal med ansvar för brandbekämpning ombord. På fartyget finns däremot inte samma kapacitet som det till exempel kan finnas på stora oljetankers eller fartyg som fraktar kemikalier.
– På sådana båtar har man ofta egna brandsläckningskanoner. Brandgruppen på Almirante Storni har haft tillgång till slangar, säger Claes Hansson, tjänsteman i beredskap på Transportstyrelsen.
Hansson har tidigare berättat för GP att Transportstyrelsen kommer att gå ombord på Almirante Storni så fort branden är släckt och fartyget lotsats in till kaj.
Myndigheten kommer då att göra en så kallad hamnstatskontroll vilket till exempel innebär att inspektörer kommer att gå igenom skeppets skick och kontrollera att fartyget följer de regler som lagstiftningen kräver på svenskt sjöterritorium.