saab
Film i Väst har ett pågående drama runt hörnet. Epilogen på historien om bilmärket Saab, skriver debattören. Bild: TTELA

Dags för dramafilmen om Saabs uppgång och fall

Allt finns för ett spännande och fängslande TV-drama, menar debattören med långt ett förflutet som kommunikationsrådgivare inom fordonsindustrin, Göran Björklund.

ANNONS
|

Film i Väst har ett pågående drama runt hörnet. Epilogen på historien om bilmärket Saab. Om köparen av Nevs elbilsprototyp Emily GT, bolaget EV Electra med vd:n Jihad Mohammad, låter producera bilen vet vi ännu inte, utan det återstår att se.

I höstas visade SVT den danska dramaserien ”Carmen Curlers” om elektriska papiljott-företagets uppgång och fall från idé hemma på kammaren, envist entreprenörskap och högt spel, till förvärv av ett multinationellt företag. Detta prisbelönta drama drog även storpublik på SVT.

Så varför skulle inte någon driftig producent på Film i Väst sondera terrängen om inte en dramaproduktion om Saab skulle kunna realiseras? Det borde finnas stort intresse samtidigt som det åtminstone inte finns några villkorsmässiga hinder för Film i Väst att göra ett TV-drama om Saab eftersom dess uppdrag, ägardirektiv, säger bland annat att:

ANNONS

”Bolaget ska upprätthålla och utveckla sin nationella och internationella position som en ledande aktör inom filmproduktion och ge internationell lyskraft till Västra Götaland. Bolagets samproduktioner ska sammantaget nå och angå invånarna i Västra Götaland oavsett ålder, kön och/eller social bakgrund” och så vidare.

Således skulle det snarare ligga i Film i Västs eget och kreativa intresse att presentera ett utkast till TV-drama om det bångstyriga bilmärket för pitch. Detta i första hand inför SVT.

Personligen anser jag att SVT, till skillnad mot danska DR, är dåliga på att spegla svensk industrihistoria i dramaform. I den fantastiska SVT-produktionen ”Vår tid är nu” är restaurangbranschen i centrum, medan i motsvarande DR-produktion ”Krönikan” står en radiofabrik transformering till TV-fabrik i centrum för dramat. Bara det visar på skillnader och synsätt.

Enligt min mening är detta inte omöjligt att ro i land för Film i Väst – att fråga de olika Wallenbergstiftelserna kan vara en början för att finna finansiering om inte SVT vill gå ”all in” från början.

För en bra producent, regissör och manusförfattare är det inga problem att skapa ett fulländat efterkrigsdrama; bara historien om Saabs uppgång och fall, märkets unikitet och överrepresentation i Hollywood-produktioner samt hela galleriet av karaktärer från sysslolösa flygingenjörer, via världens främsta rallyförare, till riskkapitalister utan kapital att riskera är en enda stor kreativ cocktail made in Trollhättan.

ANNONS

Det finns ett antal hastigt skrivna böcker om Saabs uppgång och fall, men de förtjänar inte att ligga till grund för dramaproduktionen. Utan de ska ses som Svenssonbilisters uttalanden om att köra en formel 1-bil.

Låt Rolf Lassgård spela rollen som mister Saab, Erik Hilding Carlsson, Carlsson på taket, och vara en bärande gestaltare i dramat ”Saab 92 flög aldrig”.

Några kapitel: Ingenjörskraft som blev över vid freden, Folkhemmet ställs på hjul. Att tänka utanför (bil)boxen, Mot nya rallysegrar, Wallenbergarna, Turbo-Per och Design-Sixten sätter fart, Saab-Volvo en del av en Norge-historia, Saab, en filmstjärna, Tyskarna, GM, kommer, Braindrain, Oh Laura, slutet är nära, Bil till salu, V, som i Victor samt Nevs och drömmen om Kina.

Eftersom flera personer alltjämt lever, som rallyessen Stig Blomqvist och Per Eklund, kan man ge dem – och säkert fler – som deltagit i det verkliga Saab-dramat cameoroller.

Nu tar ett så omfattande drama några år att producera samtidigt som historien om Saab ännu inte är slut eller så är den det. Det vore kul om denna idé togs vidare av Film i Väst, styrelsen med socialdemokraten Michael Melby som ordförande skulle förmodligen inte motsätta sig det.

Rekvisita finns runt hörnet på Stallbacka och i Saab-muséet, det är bara att vrida på startnyckeln!

ANNONS

Göran Björklund

Senior rådgivare PR & Public Affairs, grundare av PR-byrån Newsroom och tidigare chefredaktör för Nordens enda automotivetidning, Fordonskomponenten

ANNONS