jordbruks drivmedelsskatter
Men måste jordbrukets väl gå ut över framtida generationer och vårt gemensamma klimat – och är det inte en stor risk att konsumenten väljer bort det svenska, menar skribenten. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Gynna ett fossilfritt jordbruk!

Svenskt jord- och skogsbruk och svensk livsmedelsförsörjning ska inte slås ut av väldigt höga energipriser, menar skribenten Mattias Goldmann.

ANNONS
|

Replik på ”Sänkta drivmedelsskatter gynnar landsbygden”.

Ska jordbruket vara sist kvar i det fossila när samhället i övrigt ställer om? Det blir den olyckliga innebörden av Kristdemokraternas satsning på sänkt skatt på fossil diesel i jordbruket.

Svenskt jord- och skogsbruk och svensk livsmedelsförsörjning ska inte slås ut av väldigt höga energipriser, så långt är det lätt att hålla med kristdemokraterna och regeringen. Men måste jordbrukets väl gå ut över framtida generationer och vårt gemensamma klimat – och är det inte en stor risk att konsumenten väljer bort det svenska om det förknippas med fossil drift?

Ett bättre sätt att skydda jordbruket föreslås i den statliga utredningen ”Vägen mot fossiloberoende jordbruk” , framtagen av LRF:s förra förbundsordförande Helena Jonsson:

ANNONS

• Inför ett jordbruksavdrag på 7 procent, baserat på företagens intäkter och alltså inte till exempel förbrukning av fossil diesel.

• Inför en biopremie för rena biodrivmedel, motsvarande merkostnaden jämfört med det fossila så att det inte kostar extra för jordbruket att tanka förnybart.

• Fasa ut återbetalning av dieselskatt för jord-, skogs- och vattenbruket.

Dessa förslag ger en långsiktig ekonomisk trygghet för jordbruket, till skillnad från ett tillfälligt stöd som beslutas max ett år i taget. Det gynnar omställningen till förnybart, som försvåras med regeringens nuvarande förslag. Det knyter samman jordbruket med drivmedelsproduktionen; rester, avfall, mellangrödor och marker som ligger i träda blir mer relevanta för jordbruket att använda för att producera hållbara biodrivmedel som också kan användas av jordbruket självt.

Risken minskar att viss tankning registreras som jordbruk trots att den inte är det, så att stödet går till de som verkligen förtjänar det. Slutligen är ut-redningens förslag i linje med vad jordbruket själva föreslår: LRF anger att förslagen kan stärka konkurrenskraften för svenskt jordbruk, vilket kortsiktiga skattesänkningar knappast kan.

Istället för att satsa trekvarts miljard kronor per år på att gynna importerade fossila drivmedel i svenskt jordbruk bör regeringen ta initiativ till ett konkurrenskraftigt och fossilfritt jordbruk.

ANNONS

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet

ANNONS