Precis innan skolstart gick det ut ett mejl till alla vårdnadshavare om att rektorerna i Trollhättans stad har kommit överens om att skoldagarna ska vara mobilfria. Vid första tanken kan man tycka beslutet verkar bra. Beslutet ska minska antalet kränkningar och därigenom skapa bättre förutsättningar för lärande.
För oss skapar det ändå en hel del funderingar, har rektorerna tänkt igenom detta som verkar vara ett ganska förhastat beslut.
Vi lever i dag i ett it-samhälle där vi under flera år har byggt in mobilen som en naturlig del av vardagen. Så enkelt som att ha koll på klockan, schema, vilken sal man ska vara i, söka information, ha koll på busstidtabeller, betalar i affärer/kafeteria (skolans) med swish med mera.
”Mobiltelefonen är redan en del av skolans infrastruktur för lärande – både elever och lärare använder sig av elevernas privata mobiltelefoner. Ett mobiltelefonförbud är inte rätt väg att gå, konstaterar forskaren Anita Grigic Magnusson.”
Under den vecka som skolan nu har varit i gång, kan vi konstatera att det flesta klockorna går olika på skolan, eleverna vet inte när rasterna är slut, vid ett tillfälle blev eleverna ombedda att ta en promenad och vara tillbaka om 20 minuter, ”lätt” att veta tiden utan klocka, kaféet på skolan vet inte hur de ska ta betalt, eleverna som tidigare på håltimmar eller lunch besökt någon affär för att handla blir begränsade om det inte har ett fysiskt betalkort med mera.
Då har vi inte nämnt de barn/ungdomar som känner ett stort utanförskap i skolan och som tidigare har kunnat använda sin mobil som sällskap för att inte känna sig ensamma.
Detta kommer rektorerna boka in ett möte med elevrådet om för att lyssna in deras tankar hur de tillsammans kan göra raster meningsfulla och roliga. Borde man inte ha en beredskap från dag ett, ta hand om och se dessa barn som tidigare har kunnat ”gömma” sig i en skärm.
”– I avhandlingen problematiserar jag skolans digitalisering på ett övergripande plan, och jag tänker att det är lite av en paradox att förbjuda den teknologi som har blivit en grundbult i hela samhället.”
Att tro att ett mobilförbud i skolan ska minska antalet kränkningar är bara ett sätt att förskjuta problemet till en annan plats och till andra problem. Det finns heller ingen forskning som påvisar att mobilförbud skapar bättre förutsättningar för lärande.
”Är det på grund av mobilerna som de svenska resultaten i PISA 2022 sjunkit till bottennivå?
– Det orsaksbandet är väldigt svårt att dra med den kunskapen vi har. Jag tror att det handlar om många olika saker och det är förenklat att plocka ut en enda sak och säga att det är därför, säger Christina Olin-Scheller, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.”
Undrande föräldrar
LÄS MER:Mobilfria högstadieskolor i Trollhättan – ska minska kränkningar
Svar direkt:
Tack för dina synpunkter! Att införa en mobilfri skola även för årskurs 7-9 är ett väl underbyggt beslut, som vuxit fram under en längre tid. Det finns två huvudsakliga orsaker till beslutet: att minska kränkningar i sociala medier, som är en vanlig orsak till konflikter på skolan, och att öka koncentrationen på skolarbetet. Vår erfarenhet är att mobiltelefoner distraherar och försvårar i den sociala lärmiljön.
En mobilfri vardag i skolan är inget nytt för eleverna – det är de vana vid från tidigare år i grundskolan. Vi upplever att införandet i årskurs 7-9 har gått bra och vi har fått mycket positiv feedback från både elever och vårdnadshavare. Däremot finns det, precis som du beskriver, situationer där vi alla har vant oss vid mobilnärvaro. Vid dessa tillfällen behöver vi nu andra tillvägagångssätt.
Rektorerna för årskurs 7-9 i Trollhättans stad