Lastbåtar, fartyg, lastfartyg, båt, trollhätte kanal, kanalen
En minskning av transporter av olja kol med mera kommer att minska, menar Lars Hagström. Bild: Stefan Bennhage

Industridöden i hela Sverige har minskat godstrafiken

Då kan du konstatera att godstrafiken nådde sin kulmen 1990 med 3,5 miljoner ton, menar Lars Hagström.

ANNONS
|

Replik på ”Mot den nya slussleden och tänk framåt”.

Nej ”Sluss Arne”, om du har följt utvecklingen på godstrafiken till och från Vänern. Då kan du konstatera att godstrafiken nådde sin kulmen 1990 med 3,5 miljoner ton, efter det har industridöden inträffat i hela Sverige. Pappersbruk och järnbruk har lagts ned. Nu transporteras ungefär 1,6 miljoner ton bulkgods.

En minskning av transporter av olja kol med mera kommer att minska. Import av salt från Tyskland kan transporteras och nå sina mål lättare med järnväg. Nej satsa på kusthamnar och järnväg. Slussledens kostnader är idag uppe i Trollhättan i 10 miljarder, då tillkommer Lilla Edet och Brinkebergskulle med 5 miljarder. Med tanke på byggstart 2032 och kostnadsökningar mellan 50-100 procent så är man uppe i 30 miljarder.

ANNONS

Lars Hagström

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS