Äldre man använder mobilt bank-id på surfplatta.
Jag blir tvungen att åka ett par mil till närmaste kontor för att få hjälp då jag inte vågar mig på det själv, menar signaturen. Bild: Henrik Montgomery/TT

Många av oss äldre har inte ens pass – onödigt ”säkerhetstänk”

Men nu har banken, Swedbank, (som inte har kontor här i Lilla Edet) ställt till det! menar signaturen ”Griniga tanten”.

ANNONS
|

Har alltid enkelt kunnat förnya mitt bank-ID (som jag måste förnya var tredje månad). Men nu har banken, Swedbank, (som inte har kontor här i Lilla Edet) ställt till det!

Jag blir tvungen att åka ett par mil till närmaste kontor för att få hjälp då jag inte vågar mig på det själv.

Har varit kund på Swedbank hela mitt liv och har alla konton där, men nu ska jag identifiera mig med pass för att förnya mitt bank-ID. De tar dessutom betalt för att jag själv sköter mina övriga bankärenden. Tror man att jag blivit kriminell på gamla dar?

ANNONS

Många av oss äldre har inte ens pass, hur ska de göra? Man blir förbannad över detta ”säkerhetstänk” som krånglar till allt!

Griniga tanten

Svar direkt:

Tack för dina synpunkter – vi förklarar gärna för våra kunder hur vi jobbar.

Hos Swedbank kan du skaffa Mobilt BankID digitalt med hjälp av en säkerhetsdosa, telefon med befintligt Mobilt BankID, ett nationellt ID-kort eller ett svenskt pass. Mobilt BankID behöver inte förnyas var tredje månad, det gäller däremot om man har ett BankID på fil. Då BankID är en form av personlig identitetshandling är vi måna om att säkerheten ska vara hög, och kan därför behöva bekräfta identiteten med ett pass eller nationellt ID-kort när du beställer ett nytt BankID digitalt i internetbanken eller appen.

Om du inte har något av det är du välkommen att besöka ett bankkontor där vi gärna hjälper dig beställa ett Mobilt BankID och komma igång. Vid frågor om ditt BankID behöver du inte besöka kontoret utan kan ringa 010-494 91 88 alla dagar. Om du önskar få ytterligare tekniskt stöd och hjälp med dina digitala banktjänster är du varmt välkommen att kontakta vår digitala stödfunktion: 0771-97 75 12.

Vi utvecklar ständigt säkerheten i våra produkter samtidigt som vi strävar efter att de ska vara smidiga att använda. Vi tackar för ditt tålamod och hoppas på förståelse för det.

ANNONS

Lisa Falck

Kontorschef Trollhättan

ANNONS