NÄL Norra Älvborgs länssjukhus sjukresa sjukresor Västtrafik taxi taxibil färdtjänst
Mitt i natten kom jag till akuten på sjukhuset, undersöktes och på morgonen, skickades hem i sjukresetaxi med svåra smärtor, rullator och två morfintabletter, menar signaturen. Bild: Karl af Geijerstam

Min beviljade sjukresa blev en dyr historia

Vid förfrågan om intyg för beviljad sjukresa fick jag svaret ”det behövs inte, det registreras digitalt”, uttrycker signaturen.

ANNONS
|

För några veckor sedan fick jag ett brev från sjukreseenheten Västra Götalandsregionen om att de kommer att sända en faktura på ett belopp då de saknade sjukreseintyg.

Mitt i natten kom jag till akuten på sjukhuset, undersöktes och på morgonen, skickades hem i sjukresetaxi med svåra smärtor, rullator och två morfintabletter. Vid förfrågan om intyg för beviljad sjukresa fick jag svaret ”det behövs inte, det registreras digitalt”. Före resan påbörjats betalade jag egenavgift 125 kronor och något ifrågasättande från chauffören förekom inte.

I mejlkonversation med sjukreseenheten VGR beskrevs händelseförloppet och förväntade mig att problemet var lätt åtgärdat. Istället blev jag uppmanad att enligt regelverket ta kontakt med vårdgivaren och i efterhand ansöka om sjukreseintyg. Att få hjälp att rätta till misstaget var utsiktslöst, ”det är inget vi på sjukreseenheten kan göra tyvärr. Vi kan inte heller kontakta dem”. För mig förefaller förklaringen obegriplig eftersom jag hittills trott att man hade erfarenhet av hur man inom regionen hanterar frågor och problem av liknande slag. Att man har skapat ett ”informationsbrev” tyder på att sjukreseintyg ofta saknas och som ställer till problem för den eller de det berör.

ANNONS

Att i efterhand ansöka om sjukresa är inte enkelt. Jag har sökt kontakt med akuten men de tar inte emot samtal. På vilket av sjukhusets alla avdelningar ska jag då söka kontakt? I mitt fall, vet ej. Det blir nog att betala sjukresan en gång till, egenavgiften plus den summa som sjukreseenheten fakturerar.

Ett råd till dig som får sjukresa beviljad muntligt - kräv att du får ett sjukreseintyg i pappersform. Det kan komma ”surt” efteråt och då är du förberedd på det.

Och ett råd till er som jobbar på sjukreseenheten - från handläggare till verksamhetschef: Om inte regelverket tillåter att bistå den person det berör när sjukreseintyg saknas, istället för att ifrågasätta trovärdighet, medverka för problemlösning internt och att regelverket därmed förändras. Detta gagnar både er i er yrkesutövning och den som berörs av problemet.

Kvinna 86 år, hemskickad i sjukresetaxi med rullator och två morfintabletter

Svar direkt:

Jag beklagar att detta ärende har blivit så krångligt för dig. Det är bland annat patientsekretessen som gör att sjukreseenheten inte kan hjälpa dig med det som i grunden är akutmottagningens ansvar. Att våra medarbetare inte har möjlighet att svara i telefon beror på att de måste fokusera på patienterna.

ANNONS

För dig, och andra, som behöver framföra synpunkter och få hjälp finns därför patientvägledare, för sjukhusets alla verksamheter. Patientvägledarna nås via vår växel: 010-435 00 00.

Bengt Asplén

Verksamhetschef NU-sjukvårdens akutmottagning

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS