Landvetter flygplats. sas. flyg.
Tiden för att klara klimatmålen är knapp, och bommar Sverige EU:s mål väntar böter i mångmiljardklassen, menar skribenten Mattias Goldmann. Bild: Olof Ohlsson

Regeringen bör följa råd med strategi för hur flyget kan nå klimatmålen

Att värna morgondagens flyg görs bäst genom att med kraft avvisa det gammaldags fossilflyg, menar skribenten Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

ANNONS
|

Flyget är en mänsklig framgångssaga, skriver Hugo Burén i ledare 24 september. Han har rätt; kulturer har mötts och välstånd skapats tack vare flyget. Men slutsatsen är inte att villkorslöst omfamna regeringens fördubblade stöd till kommunala flygplatser.

”Svenska flygplatser kan spela en avgörande roll för att underlätta och påskynda klimatomställningen. Ett grundläggande krav är att flygplatserna i sig ska vara fossilfria. Detta är redan uppnått av Swedavia och dess flygplatser. Mitt förslag är att även de flygplatser som i framtiden får bidrag av staten eller tecknar ett beredskapsavtal med staten ska vara fossilfria.” Orden är moderaternas förre finansmarknadsminister Peter Normans, i fjol utredare av det svenska flygplatssystemet. Norman har förstås rätt – när regeringsförklaringen så starkt betonar att klimatmålen ska nås, bör de styrmedel som finns användas. Det är också så den ”flygskam” Burén vill bort ifrån motverkas – genom att säkra flyget för framtiden.

ANNONS

”Mest troligt är att incitamenten för flygbolagen att minska sina utsläpp kommer att stiga”, skriver Burén, men tro får man göra i kyrkan. För att stärka sannolikheten bör Flygplatsutredningens förslag förverkligas; icke-statliga flygplatser som får statligt stöd ska bedriva en fossilfri flygplatsverksamhet senast år 2025, med en beslutad och genomförd handlingsplan där också fossilfria landtransporter till och från flygplatsen ingår. Varför regeringen så totalt ignorerar Normans kloka förslag är en gåta, särskilt som också Sveriges Regionala Flygplatser vill ha en politik som gynnar omställningen bort från fossilflyget.

Inför valet skrev moderaternas nuvarande finansminister Elisabeth Svantesson att ”Flygskatten är dålig. Den förbättrar inte det globala klimatet och slår dessutom mot jobben. Moderaterna vill avskaffa den!” Så blev det inte, flygskatten är kvar och inbringar 1,8 miljarder kronor nästa år, men den styr inte alls mot de hållbara elflyg som Burén vill se mer av. Skatten är precis lika hög för den som flyger hållbart på el eller biobränsle som för den som flyger gammaldags fossilt – självklart ska det ändras.

Tiden för att klara klimatmålen är knapp, och bommar Sverige EU:s mål väntar böter i mångmiljardklassen – pengar vi kan använda till något bättre än att skicka till Bryssel. Regeringen bör följa Normans råd och ta fram en flygstrategi som visar hur flyget når klimatmålen. Att värna morgondagens flyg görs bäst genom att med kraft avvisa det gammaldags fossilflyget.

ANNONS

Mattias Goldmann,

2030-sekretariatet

ANNONS