last med timmer
Morgondagens teknik gör att man kan misstänka att det är ingen evighetsindustri att lasta och transportera tungt timmer på sjön. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Timmer kanske inte ens transporteras så i framtiden

Det man byggde 1749 var för dåtidens lösningar. 2023 vill man fortsätta med dåtidens lösning och bygga för 100 år minst till, menar signaturen Winston.

ANNONS
|

1749 så kom kungörelsen för entreprenaden ut för byggandet av slussarna. Det man byggde var för dåtidens lösningar. 2023 vill man fortsätta med dåtidens lösning och bygga för 100 år minst till. Men precis som man byggde 45:an för Saab och när den stod klar var Saab borta. Morgondagens teknik gör att man kan misstänka att det är ingen evighetsindustri att lasta och transportera tungt timmer på sjön.

Politiker bör vara visionärer och se de långsiktiga trenderna. Morgondagens transporter handlar säkerligen om högteknologi som ej är så transportkrävande. Länder som är transportkrävande är inte de vi vill konkurrera med. Vi vill konkurrera med de främsta ekonomierna och länderna i världen. Vilka av de har transporttunga industrier?

ANNONS

Pengarna bör satsas på framtiden – skolan istället. Kulturarv och våra naturmiljöer går ej att återställa.

Winston

ANNONS