Duger tydligen inte. Jihad Mohammad och bolaget EV Electra vill inte hyra in sig i gamla Saab-fabriken.
Duger tydligen inte. Jihad Mohammad och bolaget EV Electra vill inte hyra in sig i gamla Saab-fabriken. Bild: STEFAN BENNHAGE

Karl af Geijerstam: Är det realistiskt att bygga en ny bilfabrik på Stallbacka?

EV Electra vill inte bli hyresgäst i gamla Saab-fabriken. Men är det verkligen en bra plan att bygga en ny fabrik bredvid en existerande?

ANNONS

Det är ”game over” för Nevs ägare, det kinesiska fastighetsbolaget Evergrande. Det säger Kinaexperten Allan von Mehren på Danske Bank till TT (29 januari). En domstol i Hong Kong har beslutat att det skuldtyngda (för att uttrycka det milt) företaget ska likvideras. Tillgångarna ska alltså säljas och pengarna ska gå till de som Evergrande är skyldiga pengar (banker och obligationsägare). Skulden är på astronomiska 300 miljarder dollar (omkring 3600 miljarder kronor) rapporterar AP.

Evergrande är det största krisande fastighetsbolaget i Kina, men långt ifrån det enda. Nu väntar en lång process där Evergrandes fastigheter och tillgångar ska säljas ut. Saab-konkursen, där skulderna var på drygt 13 miljarder kronor, var ingenting i jämförelse med den avveckling som nu Evergrande står inför.

ANNONS

I denna jättelika koncern återfinns Nevs i Trollhättan som en mikroskopisk rest av den elbilsinvestering som Evergrande gjorde. I somras redovisade elbilsdivisionen av Evergrande (Evergrande New Energy Auto) en förlust på tio miljarder dollar för åren 2021 och 2022. Konkurrensen på den kinesiska elbilsmarknaden är mycket hård. Bedömare menar att bara omkring 25-30 företag kommer att finnas kvar av över 160 olika elbilsföretag i Kina (AP 26 juli 2023).

Enligt Nevs vd Nina Selander är den löpande verksamheten inte beroende av ägaren Evergrande, bolaget står på egna ben. Men någon gång kommer en likvidator eller konkursförvaltare att ge besked om vad som ska hända. Det finns ju fortfarande en tillgång på 20 procent av ägandet i den gamla Saab-fabriken. Antagligen vill en likvidator sälja dessa tillgångar och det ligger väl nära till hands att Svante Anderssons Stenhaga Invest då köper resterande del.

Köparen av Nevs projekt Emily GT och Pons, Jihad Mohammad, har under den senaste tiden gett en del luddiga och motstridiga besked. Först var budskapet att det blir tillverkning i Trollhättan. Men senare kom beskedet att Mohammad inte vill vara hyresgäst hos Stenhaga. Alternativet var då legotillverkning någonstans i Europa. Senare kom budskapet att han vill bygga en helt ny fabrik. Jihad Mohammad har lagt bud på Trollhättans stads mark bredvid gamla Saab-fabriken (enligt inlägg på Linkedin), något som staden inte har kommenterat.

ANNONS

Jihad Mohammads bolag EV Electra har via köp av ett existerande bolag (enkelt uttryckt) nyligen blivit börsnoterat i USA. Redan nu kan man anmäla intresse för att köpa Emily GT. Priset ligger runt 800 000 kronor, vilket är ungefär lika mycket som för en ny Polestar. En ny Polestar kan emellertid levereras till kund inom några månader. När en Emily GT kan byggas är fortfarande högst oklart.

Jihad Mohammads uttalanden har andats optimism och självsäkerhet, men saknar hittills mycket konkretion. Det projekt han tänker genomföra är mycket dyrt och komplext. Särskilt om han tänker bygga en helt ny fabrik bredvid den existerande gamla. Affärsplanen förefaller därför inte vara helt konsekvent och genomtänkt. Hur ska EV Electra kunna slå sig fram i den hårda konkurrensen där så många företag redan är etablerade? Det återstår att se om planerna blir verklighet i Trollhättan – eller någon annanstans.

LÄS MER:Svante Andersson: ”Vill Jihad hyra av oss är han välkommen”

LÄS MER:Nevs-köparen har lagt bud på Trollhättans stads mark

LÄS MER:Nevs framtid oviss efter försäljningen: ”Inväntar besked”

LÄS MER:Expert: "Game over" för Evergrande

LÄS MER:Nevs har förberett sig för livet efter Evergrande

LÄS MER:Domstol: Evergrande ska likvideras

ANNONS