Christoffer Silvonsaari är 34 år och har i 16 år haft knäproblem.
Christoffer Silvonsaari är 34 år och har i 16 år haft knäproblem. Bild: STEFAN BENNHAGE

Karl af Geijerstam: Man ska inte behöva kämpa i 16 år för att få vård

Historien om Christoffer Silvonsaari visar att vården har brustit allvarligt.

ANNONS
|

Christoffer Silvonsaari i Brålanda har gått med dåliga knän i 16 år, utan att ha fått hjälp av sjukvården (TTELA 13 april). Detta har påverkat honom negativt, både i arbetslivet och på fritiden. Han har inte vågat vara så fysiskt aktiv som han har velat. Motionera på gym eller gå i skogen har han inte kunnat. Arbetet som svetsare är fysiskt tungt och efter arbetsdagen är han mycket trött.

Till slut fick han via sin arbetsgivare adekvat vård. En läkare erbjöd honom magnetröntgen som han nekats flera gånger tidigare. Undersökningarna visade att korsbanden hade skadats i ungdomen och Christoffer vet exakt vilka tillfällen som hans knän skadades. Men då och flera gånger senare har sjukvården inte gått till botten med problemet. Nu väntar stora operationer och lång rehabilitering för Christoffer. Men till slut kan han se fram emot en mer fysiskt aktiv tillvaro.

ANNONS

Christoffers historia är sorglig. Det är uppenbart att sjukvården har missat att ge Christoffer en diagnos och adekvat vård. Varje sådant fall som Christoffers innebär inte bara personligt lidande. Det innebär också en samhällskostnad då personer inte kan arbeta fullt ut.

Nu kommer det förhoppningsvis gå bra för Christoffer. Men det är oroväckande att hans öde ska bero på en enskild läkare som föreslår den undersökning som han tidigare har nekats. Därför är det viktigt att sjukvårdskedjan fungerar. Personer ska inte behöva gå med behandlingsbara sjukdomar utan att något görs.

Ärendet är för gammalt att anmälas till Inspektionen för vård och omsorg. Men patientnämnden i Västra Götaland tar emot alla slags klagomål mot vården.

– Att inte bli tagen på allvar är ett väldigt vanligt klagomål i sjukvården, säger Susanne Tedsjö, förvaltningschef på patientnämnden till TTELA.

Därför är det ett gott råd till alla som är missnöjda att vända sig till patientnämnden. I vissa fall kan det kanske leda till en bättre vård för den enskilda. Men enbart ett beklagande kan också vara en upprättelse för en patient som råkat illa ut. Ibland kan det vara gott nog. Förhoppningsvis kan det också innebära att vården lär sig av misstagen och kan erbjuda en bättre vård till fler.

ANNONS

LÄS MER:Christoffers korsband var av – kämpade för rätt vård i 16 år: ”Förbannad”

ANNONS