Reparation. Att reparera skor, cyklar, kläder och maskiner borde vara enkelt och värt pengarna.
Reparation. Att reparera skor, cyklar, kläder och maskiner borde vara enkelt och värt pengarna. Bild: Claudio Bresciani/TT

Katarina Erlingson: Reparera mera och konsumera mindre

I stället för att fördyra reparationer måste regeringen göra det enklare och billigare. Ett nytt EU-beslut ger regeringen en ny chans att göra om och göra rätt.

ANNONS

Västvärlden konsumerar alldeles för mycket för vår planets bästa. Vi köper nya kläder var och varannan vecka, vissa byter kök som andra byter skjortor, vi köper ny modell av mobiltelefon så fort det kommer en ny. Den slit-och-släng-mentalitet som funnits länge är tack och lov inte så politiskt korrekt längre, men de som tror att klimatförändringarna ska lösas av någon annan kommer att bli grundligt besvikna. Fler och fler röster höjs för att det krävs både politiska beslut och ett personligt taget ansvar av alla människor.

Anders Wijkman, med bakgrund som borgerlig riksdagsledamot och EU-parlamentariker, är numera expert i FN:s resurspanel. Inom kort presenterar resurspanelen en ny rapport och Wijkman gav häromdagen en hint om budskapet: alla måste dra sitt strå till stacken och minska sin konsumtion (SR Ekot 20/2).

ANNONS

Det är ett budskap som den svenska regeringen hittills inte ägnat tid åt alls, tvärtom. I stället tog den då nya regeringen snabbt fram ett förslag att höja momsen för reparationer av cyklar, skor, lädervaror, kläder och hushållslinne. De nya reglerna började gälla den 1 april 2023 och höjningen från 6 till 12 procent motiverades av att momsen bör vara enhetlig. Det finns de som misstänker att beslutet mest var till för att reta Miljöpartiet, varför var det annars så bråttom? Momsen borde ses i en helhet och olika momssatser som princip är inte borttagen.

Kanske får regeringen krypa till korset när EU nu tar en annan ställning. Där vill man nämligen minska masskonsumtionens påverkan på miljön och har med stor majoritet beslutat att det ska finnas en rätt till reparation. Det är ännu oklart när det nya direktivet träder i kraft, men parlamentet, kommissionen och ministerrådet är överens.. Syftet är en mer hållbar konsumtion och att minska avfall samt inte minst att stödja reparationssektorn.

Cirkulär ekonomi har varit på tapeten länge, och gäller inte bara skomakare och cykelreparatörer. I stället för att sätta ekonomiska käppar i hjulet för både cykelverkstan och cyklisten borde den svenska regeringen tänka om och göra det billigare att reparera. Ekonomiska styrmedel är kraftfulla och det vet förstås regeringen. Att låtsas som att ett enhetligt momssystem verkligen är viktigt lurar inte många. Ta tillfället i akt och gör ett omtag och underlätta för den cirkulära ekonomin, nu när EU återigen går före i hållbarhetsarbetet.

ANNONS

ANNONS