Trollen spricker i solen. (AI-genererad bild.)
Trollen spricker i solen. (AI-genererad bild.) Bild: Microsoft Copilot

Mimmie Björnsdotter Grönkvist: SD:s självbild spricker som ett troll i solen

Att använda anonyma konton i sociala medier är motsatsen till att lyssna in folkets vilja. Sådan verksamhet är cynisk politisk propaganda.

ANNONS

Sju av tio svenskar ger tumme ner till Sverigedemokraternas anonyma konton visar en mätning i Göteborgs-Posten. Det är inte särskilt överraskande. Oavsett vilket parti man röstar på vill de flesta förstås kunna veta vem som står bakom politiska budskap. Att opinionsbilda anonymt är fegt, som parti i en demokrati får man stå för det man tycker.

Men mer intressant är vad Sverigedemokraternas egna väljare anser om saken, och inte ens de är översvallande positiva till tilltaget.

Det är visserligen långt ifrån lika många av SD-sympatisörerna som är negativa, ungefär 23 procent, men de positiva är ungefär lika många. De flesta är neutrala, kan varken säga om det är bra eller dåligt. Om folket i gemen gav tumme ner åt tilltaget, så ger de egna väljarna en axelryckning.

ANNONS

SD har vuxit rejält sedan man kom in i riksdagen 2010. I förra valet blev man näst största parti, men den i vått och torrt lojala gruppen kärnväljare förblir liten. Så ser det ut för alla partier. Väljarna är rörliga och det räcker inte med att vinna deras förtroende en gång, man måste fortsätta övertyga. Då kan friskt nyttjande av anonymitet i sociala medier bli ett hinder.

Få SD-väljare är positivt inställda till partiets anonyma konton. Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson.
Få SD-väljare är positivt inställda till partiets anonyma konton. Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson. Bild: Christine Olsson/TT

En del av Sverigedemokraternas etos är att man har örat närmare marken än andra partier. Man har självbilden av att inte vara som andra partier, som först tar fram politik och sen tar in kommunikatörer och PR-konsulter för att paketera den i lagom munsbitar för att folket ska kunna tugga i sig. SD förlitar sig inte på opinionsmätningar, man har kontakt med vanliga människor. Bland det mest avslöjande i Kalla Faktas reportage är hur den bilden spricker som ett troll i solen.

När Joakim Wallerstein, som innan han blev kommunikationschef hos SD jobbade som just PR-konsult, beskriver sin krassa syn på opinionsbildning är inlyssnande det sista man tänker på. Han liknar kommunikationen vid knarklagning, och konstaterar att man börjar med cigaretter på skolgården, inte heroin. De riktigt lojala följarna är tunga brukare, som bara behöver få sin fix. Är det så Sverigedemokratiska väljare vill se sig själva – vill någon representeras av ett parti som tänker så om en?

ANNONS

Grundproblemet är ensidigheten i kommunikationen. Anonym opinionsbildning öppnar aldrig för dialog, intresserar sig inte för mottagarens perspektiv, utan det är propaganda i ordets sanna bemärkelse. Väljarna förminskas till gäss som tvångsmatas med politiken. Det är inget att rycka på axlarna åt, utan ett svek. Alla partier som vill förtjäna folkets röst kan börja med att behandla väljarna som vuxna, tänkande människor.

LÄS MER:Granskningen är en del av det öppna samhället

LÄS MER:SD:s trollfabrik sänker Tidösamarbetet

ANNONS