BBC:s Top Gear hyllar Saab

"Många klagade på att Saab var en dyr bil. Det gjorde de ända tills de kraschade den." Orden är Jeremy Clarkson's, en av programledarna för BBC:s Top Gear, som i söndags sände sin hyllning till Saab.

ANNONS
|

Top Gear är BBC:s mycket populära motorshow, med programledarna Richard Hammond, Jeremy Clarkson och James May.

För en tid sedan besökte teamet Trollhättan och Saabmuséet och förra söndagen sändes resultatet av denna inspelning i brittisk TV – en nästan 18 minuter lång hissning och dissning av Saab, från Ur-Saaben och fram till senaste 9–5:an.

James May och Jeremy Clarkson tar tittarna med på en resa genom historien i så väl med som mot, de korar Saab 99 Turbo som en av världens genom tiderna bästa bilar och hyllar Saab för sin envetna kamp för säkerhet. May berättar bland annat att han varit med om en trafikolycka i en Saab 99 Turbo, men klarade sig helt oskadd tack vare bilens konstruktion. Men samtidigt fnissar de också gott åt 92:ans problem med snö och kyla, hånar "night panel"-systemet och reklamens ständiga kopplingar till flygbakgrunden, och sågar ett antal andra idéer Saab haft genom åren.

ANNONS

Men i stort är det en hyllning det handlar om. Med tydliga kängor till GM högaktar man Saab-folket för att de inte gått med på att sänka standarden på bilarna, trots att det var just detta som till slut fick GM att sätta på hänglåset på fabriken (enligt May och Clarkson).

Som exempel på Saabs trafiksäkerhetstänkande finns ett spektakulärt inslag, där en BMW och en Saab släpps från åtta fot rakt ner på taket.

På sin blogg på BBC har teamet fortsatt att skriva om Saab, bland annat med en lista på

Fotnot: Top Gear-avsnittet med Saab sänds i kanal 9 tisdagen den 20/3 klockan 22.00, med repris 23/3 klockan 18.55. För den som vill se det redan nu finns det på You Tube: http://youtu.be/4qnfSHnrL90

1. Rattväxeln – rallyförarna älskade den. Resten av världen såg den som ganska konstig. Så med sitt karaktäristiska trots höll Saab fast vid den, till 1980.

2. Äggformade luftventiler – passar endast väldigt små ägg. Men de var fortfarande även i sin oäkta GM-form mycket coola. Precis som de åh-så-lättförstörda-pop-ut-mugghållarna. Minimalistiskt.

3. Svårhittade tändningslås – "Vänta, jag vet att det är här någonstans. Är det inte ... eh ... nähäpp, det är ... vad menar du med att han skriver p-böter?"

4. Lysande instrument – Åh, det är som att sitta i cockpiten till ett jaktplan. Bara långsammare. Och med fler IKEA-kataloger spridda över framsätet.

5. Isblocksbakljusen – att sätta det där dödscoola ljusklustret på 9–3 X var en av väldligt, väldigt få saker som GM gjorde rätt.

6. På frimärke – 96:an var tillräckligt bra för att hamna på svenska frimärken av högre valör

7. En hal fisk – 92:an var en tidig pionjär inom strömlinjeformningen. Den är faktiskt halare än en Ferrari F40.

8. Korkade koncept – Okej, många av koncepten är ganska korkade, men 2006 års Aero X gör en väldigt, väldigt knäsvag.

9. Rallyismen – Visst, Saab la ner tävlingsverksamheten 1980, men lämnade goda minnen. Som att Stig Blomqvist kom tvåa i ett lokalt rally (Svenska Rallyt reds anm) i sin 96:a år 1964 – samma år som han fick körkort.

10. Jet-arna – Saab byggde också civila flygplan och stora, skrämmande militärplan. Viggenplanen: är precis som sin namne kända för det stora vridmomentet i styrningen.

ANNONS