Snart väntar en intensiv jobbperiod för Dana Dragomir. Fyra CD-boxar ska spelas in och marknadsföras genom en tysk tv-kampanj. På bilden sist det begav sig i Vänersborgs kyrka 2009.
Snart väntar en intensiv jobbperiod för Dana Dragomir. Fyra CD-boxar ska spelas in och marknadsföras genom en tysk tv-kampanj. På bilden sist det begav sig i Vänersborgs kyrka 2009.

Dana Dragomir kommer tillbaka

På tisdag framträder panflöjtsvirtuosen Dana Dragomir i Vänersborgs kyrka. Besökare kommer få lyssna till en omväxlande repertoar med både kända och okända alster. – I princip kan man spela vad som helst på panflöjt, säger hon.

ANNONS
|

1991 slog Dana Dragomir igenom stort med sin inspelning av ledmotivet till filmen ”Mio min Mio”. Låten låg på svensktoppen under tio veckor, varav en som etta. Än i dag, över 20 år senare, spelar hon den under varje konsert.

– Ja, även utomlands, det är en bra melodi för panflöjt. Den har betytt oerhört mycket för mig i Sverige – den var ”the train to success”, säger hon.

Varierad konsert

I övrigt kommer tisdagens konsert vara väldigt varierad, med både svenska och internationella inslag, det sistnämnda främst representerat genom moder­landet Rumäniens folk­musik och visor. Det mesta passar hennes instrument, tycker Dana Dragomir.

ANNONS

– Folk älskar att höra melodier de är vana vid på panflöjt. Till exempel fungerar ABBA-låtar väldigt bra. De är väldigt melodiska, men man ska även göra någonting extra när man spelar instrumental musik, säger hon och fortsätter:

– Jag förmedlar mycket känslor under konserterna. Glädje, mycket sensualism och... det är inte sorg direkt även fast det är mycket dramatik i melodierna, utan mer melankoli kanske. Instrumentet kan vara väldigt vemodigt och låta på så många olika sätt. Man kan hoppa från mycket glädje till djupa sensuella, mystiska toner. Jag tycker inte alls att det är tråkigt att titta på heller. Det är ett väldigt uttrycksfullt instrument.

Känner Tvåstad väl

Vänersborgs kyrka känner hon väl efter ett antal konserter genom åren, den första ”måste ha varit på nittiotalet” tror hon.

Men hennes relation till Tvåstadsområdet sträcker sig både djupare och längre tillbaka i tiden än så.

– Jag brukade åka till Trollhättan och Vänersborg redan på åttiotalet och känner mig väldigt bekväm här. Min ”bror” och bästa vän bodde och jobbade som kock här då. Jag växte upp med honom i Rumänien och han var anledningen till att jag kom till Sverige från USA. Men han bor i Stockholm nu, säger hon.

ANNONS

Under sina år som turnerande artist har hon sett stora delar av Sommar­sverige, och hittat flera smultronställen runtom i landet. Ett sådant får hon möjlighet att återse under sitt besök i regionen.

– Jag brukar besöka en kulle i Trollhättan och sola. Jag parkerar bilen och går och lägger mig högst upp vid slussarna. Där är det jättevackert, säger hon.

– Jag har flera panflöjter, men använder bara två. För det mesta den som jag kallar sopranpanflöjten – den är ”the one”. Jag har spelat på den sen 1999 och är jättenöjd. Det finns en mästare i Rumänien som jag beställer ifrån, han bygger som jag vill ha den. Man blir så van vid instrumentet, det blir en del av en. Man formar det när man blåser i det och får sitt personliga ljud. Ens egen personlighet kommer fram genom instrumentet.

ANNONS