Digital signering – säker och smidig identifiering

Digitaliseringen innebär många fördelar såsom enkelhet och mindre administration om det görs på ett säkert sätt. Det är just vad företaget Assently är specialister på. De tillhandahåller lösningar inom digitala signaturer och elektronisk identifiering.

|

Assently erbjuder lösningar för elektroniska signaturer och identifiering med e-legitimationer. Något som ökar säkerhet och effektiviserar processer. Bolagets vd Linda Ahrgren, som ursprungligen är från Varberg, gläds lite extra åt bolagets kunder i hennes gamla hemtrakter eftersom hon numera jobbar i Stockholm.

– Låt mig säga så här: jag är den enda som dricker svart kaffe på kontoret, säger hon skämtsamt och fortsätter:

– Det finns ändå en typ av anda i Västra Götaland som jag tror kommer från mixen av tunga industriföretag och innovativa entreprenörer. Det skapar en ”gnet-duktig” företagare som förstår vikten av säkerhet.

Utvecklingen har gått snabbt

2011 grundade Andreas Massarch och Jonas Bohlin bolaget. Båda jobbade inom it och såg ett behov av digital avtalssignering. Det stora genombrottet kom 2015 när bankID introducerades och blev ett säkert verktyg för e-signering.

– I början skulle man ha med så mycket information som möjligt för att inte fuska. Nu har man så lite som möjligt för att skydda personuppgifter och följa GDPR. De första åren diskuterades den digitala signeringens giltighet. Vi behövde också ofta förklara tjänsten med det är helt borta idag, säger han om utvecklingen.

Skalbara molntjänster

Assentlys digitala ID-lösning är en skalbar molntjänst som ”funkar lika bra för en fotograf som vill signerar bilder som för Volvo Cars”. Allt som behövs är en internetansluten telefon eller dator. Assently har också en API så att signeringstjänsten kan byggas in i andra flöden och flera andra digitala tjänster.

– Jag kommer just från ett kundmöte med ett tillverkningsbolag som har dotterbolag i flera länder, som ville kunna styra turordningen för underskrifter samt sätta ett approval workflow. Då underlättar vi själva arbetsflödet, är inne i kundens verksamhet och ”bollar”. Så att ledtiden dras ner och bidrar till en ökad effektivitet och säkerhet i deras dagliga arbetsflöden, säger hon.

Andra exempel där Assently kan hjälpa till är med e-signering av standardiserade formulär, till exempel anställningsavtal, genom mallar med inbyggd e-signering och identifiering i en chatt eller via telefon.

– Det låter kanske lite tråkigt men jag upplever att folk blir väldigt glada över våra smidiga och tidsbesparande produkter. Att våra tjänster fungerar så bra och löser så många av våra kunders problem är tack vare att Andreas, har utvecklat våra lösningar i över 10 år, säger hon.

EXTERN LÄNK: Läs mer om våra produkter här

Assently

Assently är en ledande Saas-leverantör inom digitala signaturer och elektronisk identifiering, med kunder i hela Norden och internationellt. Våra tjänster stödjer identifiering och signering med Mobilt BankID eller andra nordiska e-legitimationer. Vår ambition är att göra vardagen enklare. Våra kunder finns inom privata och offentliga verksamheter, stora som små. Det gemensamma är viljan att förenkla genom säkra och effektiva digitala processer och validering av identiteter.