El-Saab med på Parismässan

ZE Saab 9–3 visas upp på bilmässan i Paris om två veckor. Och Saab har flera miljönyheter på gång.

ANNONS
|

TTELA har tidigare skrivit om ZE Saab, ett projekt som Saab driver tillsammans med Uppsalaföretaget Electroengine och med Innovatum som projektkoordinator och där Boston Power bidrar med batterier och där Power Circle är med i testningen av demonstrationsbilarna. Projektet som lanserades mitt under Saabs osäkra läge i fjol har fått 87 miljoner i statliga bidrag och handlar om att konvertera Saab 9–3 till eldrift. Just nu befinner sig i projektet i fasen att tillverka tio testbilar, vilket sedan kommer att följas av 70 tillverkade bilar som testas av kunder.

– Vi är mycket optimistiska om utvecklingen av projektet, säger vd Tore Helmersson.

ANNONS

I projektet ingår inte någon vidare serieproduktion av fordonet.

– Nä, det ligger utanför ramarna, men hela tanken med ett sådant här projekt är ju att det ska kunna leda till produktion på en lina sedan.

Klart står att Saab kommer att visa upp en ZE Saab i Paris.

– Ja, det här ju ett teknikkoncept. Det handlar om att visa upp teknik som kan användas i fordon sedan, säger tekniske chefen Mats Fägerhag.

Saab är knappast ensamma på mässan när det gäller elfordon, de hårdare kraven från stater och miljöbilstrenden har gjort att snart varje märke har någon form av elhybrid eller elbil – Honda, Nissan, Citroën och Toyota är några av märkena som visar upp fordon på mässan.

Klart står också att det nya, självständiga Saab arbetar för fullt för att ta fram miljömotoralternativ. TTELA har under åren skrivit om flera miljöbilskoncept under GM-tiden inte resulterade i några färdiga bilar till marknaden. 2006 visade Saab upp en Saab 9–3 sportcabriolet som hybrid med etanolmotor i kombination med eldrift. 2007 handlade det om ett koncept med uteslutande etanoldrift, E100, med ett väsentligt högre effektuttag än de Biopowerbilar som fanns på marknaden. Och Saabs ingenjörer på Stallbacka var i hög grad med och utvecklade GM:s elhybrider Chevrolet Volt och Opel Ampera som visats upp under de senaste åren.

ANNONS

Att Saab, med utförligt kunnande på området, snart kommer att ha egna alternativ inom området att visa upp står klart.

– Vi kommenterar ju inte kommande produkter, men det kommer nyheter både på kortare och längre sikt, säger Mats Fägerhag.

Genom företaget Electroengines teknik True Electric syr och kontrollerar man de litiumjonbatterier som driver ZE Saab 9–3. Systemet leder till ett ökat energiuttag och en förbättrad livslängd på batterierna. Enligt specifikationerna ska ZE-fordonet kunna accellerera från 0–100 på nio sekunder, har en räckvidd på 25–30 mil och snabbuppladdas till 70 procents kapacitet på 30 minuter.

ANNONS