Sören Fredriksson visar upp ett av sina modellflygplan, en Boeing Stearman PT-17. Genom originalritningar och foton sitter varenda liten detalj där den ska. Det tar mellan 2000 – 3000 timmar att bygga, men det är det värt, tycker Sören. Det finns inget härligare än att komma ut och flyga med en modell som man tycker om och har byggt själv, säger han.
Sören Fredriksson visar upp ett av sina modellflygplan, en Boeing Stearman PT-17. Genom originalritningar och foton sitter varenda liten detalj där den ska. Det tar mellan 2000 – 3000 timmar att bygga, men det är det värt, tycker Sören. Det finns inget härligare än att komma ut och flyga med en modell som man tycker om och har byggt själv, säger han.

Sören – flyger och kör genom livet

Som liten drömde han om att bli pilot – och visst blev drömmen sann. Med fötterna på marken gör Sören Fredriksson loopar och splittar med egenbyggda Boeingmodeller, och däremellan rattas bussar längs vägarna.

ANNONS
|

Det är inte varje dag man fyller 65, så visst ska det firas. Det har Sören Fredriksson gett sig den på. Glitterdekorationerna runt dörrkarmen hänger redan på plats och i vardagsrummet pryder vita linnedukar långborden, när TTELA kommer på besök nästan en vecka innan den stora dagen.

Förberett inför lördagens kalas, där hela släkten ska samlas för att fira pensionären, som han ju blir nu då den magiska 65-årsgränsen dras.

Men för Sören är det endast en formalitet. Att sluta jobba har han inte en tanke på – tvärtom. För närvarande sitter han och filar på ett ansökningsbrev till bussbolaget som han hoppas få anställning hos till sommaren.

ANNONS

Han har redan en anställning som busschaufför, men eftersom Västtrafik har tecknat ett nytt upphandlingskontrakt får han söka på nytt igen.

– Det är så det är, de byter ut bolagen ibland så då får man hänga med. Jag älskar mitt jobb och tänker fortsätta så länge jag orkar, så jag hoppas att de anställer mig, säger Sören leende där han sitter vid köksbordet hemma i villan på Mariero i Vänersborg.

Han är inne på sitt tolfte år som busschaufför, och för närvarande kör han expresslinjerna mellan Trollhättan, Torp, Uddevalla och Kungshamn.

I början var det tänkt att han bara skulle köra några extratimmar i veckan, då han redan hade en heltidstjänst som mättekniker på Saabfabriken.

En naturlig arbetsplats när han flyttade till Trollhättan på 1970-talet, efter uppväxten i Mariestad och Gullspång. Men när konkursen var ett faktum i december 2011 tog han steget fullt ut och sadlade om till busschaufför en gång för alla.

– Det var lätt att få jobb på Saab när jag flyttade till Trollhättan och jag trivdes väldigt bra. Så det blev väldigt dystert och tråkigt med konkursen, men det kändes ändå tryggt att ha busskörningen. Jag har alltid tyckt att det är väldigt roligt att köra, jag gillar känslan att sitta bakom ratten. Det var därför som jag satsade på bussutbildningen, att bli chaufför och köra runt folk var en tanke jag haft sedan länge. Men från allra första början var det i luften som han ville eskortera resenärer.

ANNONS

– Att bli pilot var min stora dröm när jag var liten. Men mina föräldrar tyckte inte om det så det blev aldrig något av det. Men jag hittade ju ett annat sätt att flyga på, säger Sören och går in i hobbyrummet och hämtar ett av Boeing-planen som han har byggt ihop.

Ja, vi pratar alltså modellflygplan. Sörens stora passion i livet. Han har hållit på i fyrtio år nu, och under 1980-talet var han också med i tre världsmästerskap: I Paris, Oslo och italienska Gorizia.

I Paris 1984 kom han till och med på tionde plats och på hemmaplan blev hans svensk mästare 1992. Men numera får Uddevalla modellflygfält, vid Rösebo, räcka.

– Att få färdigställa ett modellflygplan som jag tycker om och sedan gå ut och flyga med det är ren lycka. Jag brukar köra efter ett program med rollar, looping, splittar och lite andra manövrar. Jag har också tagit flygcertifikat för att känna på hur det är att flyga på riktigt, men modellflygning är faktiskt roligare.

Så du har hittat den perfekta kombinationen nu då, med busskörning och modellflygning?

ANNONS

– Ja, det kan man säga! Det blev inte som det var tänkt från början, men det blev ganska bra ändå!

Fyller: 65 år den 27 november

Bor: I villa på Mariero i Vänersborg

Familj: Sambon Lena, barnen Jeanette och Mattias, fyra barnbarn

Gör: Busschaufför, modellflygare

Livsfilosofi: Det ordnar sig

ANNONS