Fler missnöjda näthandelskunder

Den ökande näthandeln innebär också en större andel missnöjda kunder. Många små företag misslyckas med att hantera de växande volymerna.Fyra av tio har stött på problem med leveranser i år - en fördubbling från 2014.

ANNONS
|
- Många lokala detaljister har utmaningar med att leverera till den kvalitet och den förväntan som kunderna har. Kunderna har samma förväntningar på Amazon som på den lokala tehandeln på nätet, säger Johan Reventberg, ansvarig för norra Europa på logistikföretaget JDA Software.

En undersökning som tagits fram med hjälp av undersökningsföretaget Yougov visar att 38 procent av kunderna stött på leveransproblem i år. Förra året var siffran 17 procent.

Svensk näthandel växte med 15,5 procent under 2014 och prognosen för 2015 ser ut att landa på en liknande siffra. Det ställer till det för mindre leverantörer som inte hinner anpassa sig till det ökande trycket i tid. Belastningen blir än större av att många kunder utnyttjar fri returrätt - exempelvis för att beställa flera storlekar eller färger av samma klädesplagg och sedan skicka tillbaka de plagg som inte passar.

- Ett bolag som H&M kan vara effektivt på att hantera returerna, men det är svårare om du är ett mindre bolag som måste konkurrera på samma villkor, säger Johan Reventberg.

I undersökningen, där 2 016 svenskar över 18 år svarade, uppger 73 procent att de är reda att byta till en annan nätbutik om de upplever problem med handeln.

69 procent uppger att en smidig returprocess är avgörande för valet av butik. 24 procent av de som handlar kläder online beställer ofta två eller fler plagg av samma färg eller av samma storlek, vilket indikerar att de redan när de beställer har bestämt sig för att bara behålla de plagg som passar dem bäst.

32 procent svarade att de valt onlinebutik baserat på att den erbjuder mer än ett leveranssätt.

Fortfarande är kostnad den viktigaste faktorn (42 procent) för de som handlar på nätet. Därefter kommer bekvämlighet (30 procent) och snabbhet (13 procent).

Källa: Yougov (TT)

ANNONS