Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Fler missnöjda näthandelskunder

Den ökande näthandeln innebär också en större andel missnöjda kunder. Många små företag misslyckas med att hantera de växande volymerna.Fyra av tio har stött på problem med leveranser i år - en fördubbling från 2014.
- Många lokala detaljister har utmaningar med att leverera till den kvalitet och den förväntan som kunderna har. Kunderna har samma förväntningar på Amazon som på den lokala tehandeln på nätet, säger Johan Reventberg, ansvarig för norra Europa på logistikföretaget JDA Software.

En undersökning som tagits fram med hjälp av undersökningsföretaget Yougov visar att 38 procent av kunderna stött på leveransproblem i år. Förra året var siffran 17 procent.

Svensk näthandel växte med 15,5 procent under 2014 och prognosen för 2015 ser ut att landa på en liknande siffra. Det ställer till det för mindre leverantörer som inte hinner anpassa sig till det ökande trycket i tid. Belastningen blir än större av att många kunder utnyttjar fri returrätt - exempelvis för att beställa flera storlekar eller färger av samma klädesplagg och sedan skicka tillbaka de plagg som inte passar.

- Ett bolag som H&M kan vara effektivt på att hantera returerna, men det är svårare om du är ett mindre bolag som måste konkurrera på samma villkor, säger Johan Reventberg.