Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

MP och V kräver en stängning av Bromma flygplats, det skulle hota 24 000 jobb, enligt artikelförfattarna.

Flyget behövs för att Sverige ska leva

Alliansens mål är 350 000 nya jobb fram till 2020. Det innebär att över 5 miljoner människor ska jobba. Därför genomför alliansregeringen en historisk satsning på infrastrukturen i Sverige. Det handlar om 522 miljarder kronor som ska användas för att göra det lättare att pendla till jobbet, knyta samman arbetsmarknadsregioner och för att företagens varor ska transporteras mer effektivt. Flyget spelar här en viktig roll för att hela Sverige ska leva.

Sverige är till ytan, Europas tredje största land och har längst avstånd mellan den södra och norra landsänden. Flyget spelar en unik roll i att knyta samman Sverige och möjligöra för effektiva resor.

En väl utvecklad flyginfrastruktur gör det möjligt att etablera företag och verksamhet även utanför storstäderna. Det gör att människor kan komma till och från jobb, att företag kan rekrytera rätt kompetens, att turistnäringen kan växa och vi ska kunna hälsa på nära och kära. Sverige behöver mer tillgänglighet – inte mindre genom stängning utav flygplatser och nya flygskatter.

Företag i Trollhättan och Vänersborg som exempelvis GKN Aerospace eller VGB Group ger jobb lokalt även om de verkar globalt. För dessa spelar säkert flyget stor roll.

Samtidigt som de Socialdemokratiska sammarbetspartierna MP och V presenterat sina krav på en stängning utav Bromma flygplats så stoppar Stefan Löfven huvudet i sanden och undviker frågan. Detta parallellt som en ny rapport från Stockholms Handelskammare konstaterar att en stängning utav Bromma, hotar minst 24 000 jobb i Sverige.

Statliga Swedavia skriver att med hänsyn till dagens kapacitetsutnyttjande av Arlanda flygplats skulle en nedläggning av Bromma flygplats få mycket allvarliga konsekvenser för svenska resenärers förmåga att resa inrikes. Dessutom är det mycket sannolikt att befintlig konkurrens slås ut på många inrikeslinjer.

Till detta ställs nya krav på en nationell flygskatt. Något som Magdalena Andersson (S) i Ekots lördagsintervju beskrev som ett intressant förslag. Att flygskatten redan prövats i Sverige tycks inte beröra oppositionen. Trots att alliansregeringen avskaffade flygskatten innan den trädde i kraft hann flera flyglinjer stängas, för att sedan återvända när hotet var avvärjt. Men politiken tycks återupprepa sig själv.

När flygskatten avskaffades 2006 konstaterades att effekten utav lagen skulle bli försumbar på miljön, men att den skulle få negativa, trafikpolitiska, regionalpolitiska och näringspolitiska konsekvenser. Detta gäller även idag, en flygskatt skulle få allvarliga konsekvenser för Trollhättan och Vänersborg.

Moderaterna och Alliansen anser att flyget behövs för att hela Sverige ska leva och utgör en viktig komponent för fler jobb och ökad konkurrenskraft. Riskera inte detta. Det är dags för oppositionen att lämna besked och presentera sitt gemensamma alternativ för framtiden. Kommer ni att införa en flygskatt igen? Kommer Bromma flygplats att stängas?

Catharina Elmsäter-Svärd (M) Infrastrukturminister.

Mikael Cederbratt Riksdagsledamot (M).