GM ut – Vladimir Antonov in

Med presentationen av de nya kinesiska ägarna kunde många på Saab dra en lättnadens suck. Men flera delar i processen återstår. Här är de viktigaste punkterna på kortare och längre sikt.

ANNONS
|

1. Efter att ramavtalet är undertecknat mellan Saab/Spyker och Hawtai ska det formaliseras. Det krävs att kinesiska myndigheter, Riksgälden, Euroeiska Investeringsbanken (EIB) och även GM (om de är kvar, se punkten nedan) godkänner den nya kinesiska ägaren. En process som Victor Muller uppskattat tar 6–12 veckor. Medel från Hawtai kan dock börja komma Saab till godo innan dess, inom tio dagar.

2. Innan Vladimir Antonov kommer in som ägare i Saab kommer man att lösa ut GM:s preferensaktier i Saab. Dessa har tidigare haft ett värde om motsvarande cirka två miljarder kronor, men lär enligt uppgifter till TTELA lösas ut till en väsentlig lägre summa. Då återstår fortfarande att EIB och sedan regeringen – som förklarat sig vilja avvakta EIB – också ger sitt godkännande. Regeringens bedömning av Antonovs lämplighet lär dock grunda sig på Riksgälden, som gjort ägarprövningen för svenskt vidkommande, och de sa ja till Antonov redan i förra veckan.

ANNONS

3. Om och när Vladimir Antonov godkänts som ägare, ska ägarfördelningen ske mellan de tre större ägarna i Saabs moderbolag. Dessa tre utgörs av Vladimir Antonov och hans Convers Group, Victor Muller genom hans holdingbolag Tenaci och alltså kinesiska Hawtai. En intressant fråga är proportionerna, man kan anta att Victor Muller/Vladimir Antonov är intresserade av att ha en ägarandel så att de (fortsatt) kontrollerar bolaget, i sådana fall över 50 procent tillsammans.

4. Parallellt eller rentav innan allt detta är på plats kommer Saab att påbörja en massiv marknadsföringsoffensiv – att bolaget nu är räddat och att man även långsiktigt ser ut att ha en stabil ägarbas betyder inte att kunder per automatik strömmar till. Det gäller att återvinna förtroendet. Enligt branschtidningen Automotive News är det första ledet i denna strategi att Victor Muller åker runt med ledningen för Hawtai och Vladimir Antonov och genomför en ”global PR-blitz” på bilmässor och gör intervjuer med medier i de viktigaste länderna. Vidare kommer en viktig del handla om att fortsätta marknadsföringen av de nya modeller som hamnat i bakgrunden under krisen – nästa vecka blir det till exempel provkörning av crossovern 9–4X utanför Washington, USA.

5. Utvecklingen av den kommande 9–3 har redan kommit ganska långt, med Vladimir Antonov inne som ägare lär det också handla om att initiera det projekt han nämnt ett flertal gånger: utvecklingen av en liten Saab, 9–2. Vidare kommer samarbetet med den nya delägaren Hawtai att medföra en hel del teknologiutbyte och sannolikt gemensamma utvecklingsprojekt. Victor Muller har också nämnt att den miljödieselmotor det kinesiska företaget använder i sina stadsjeepar är klart intressant även för Saab. Saab etablerar sig också på allvar i Kina, med produktionen av nästa 9–3 som det verkligt konkreta beviset att Mittens Rike blivit en ”andra hemmamarknad”.

ANNONS
ANNONS