Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

ICA-Stigs förlust gör tusentals berörda

Den är kortare än en minut men den får tusentals att trycka på dela-knappen och torka tårarna ur ögat. "Här rinner tårarna. Så fin och viktig", skriver en av många Facebookanvändare i kommentarerna under ICA:s senaste film.

"Första gången en reklamfilm gör så jag gråter! 💕", skriver en annan. 

Hyllningarna, hjärtan och rosor hopar sig i kommentarsfältet. 

"Den här veckans film är lite annorlunda, av ett viktigt skäl 💕", står det ovanför reklamfilmen som lagts upp på matvarukedjans Facebooksida. 

I klippet ser man en ung ICA-Stig förälska sig över fruktdisken i en ung kvinna. De dansar, gifter sig och flyttar ihop. Sedan kommer sjukdomsbeskedet och det fruktansvärda ögonblicket vid sjukhussängen. 

En hel livstid på några effektiva sekunder som knappast kan lämna någon oberörd. 

Sedan åldras Stigs ansikte. Vi flyttas till nutiden. Stig står i butiken och hör ICA-Cindy fråga: 

– Hur många sådana här ska vi hänga upp egentligen?

Hon håller upp rosa skyltar med texten "Ta en rosa månad" som uppmanar till att köpa produkter som stöder Rosa Bandet.

– Gör de här skyltarna någon skillnad överhuvudtaget?, frågar hon i Icas reklamfilm.

– Om det gör någon skillnad överhuvudtaget så är det värt det, svarar Ica-Stig i reklamfilmen. 
 

(Texten fortsätter under klippet)

Varumärkesexperten Eva Ossiansson vid Göteborgs Universitet berättar att styrkan i den här typen av reklamfilmer är att de ger ICA ett mänskligt ansikte. 

– Man vill signalera att ICA inte bara handlar om mat utan om hela livet. Man paketerar budskapet "två bananer till priset av en" till att handla om något mycket mer. Och det lyckas de med genom att skapa karaktärer och historier som berör.

Vad får ICA ut av att göra den här typen av reklamfilmer?

– Det handlar om att sälja varor men också att skapa en bild av ett företag som engagerar sig i viktiga frågor. Alla känner någon som på något sätt har berörts av bröstcancer. Man skapar en bild av att man följer med sina kunder genom livet.