Det är ingen slump att årets julklapp har med just evenemang och upplevelser att göra. I motivationen lyfter man upp coronapandemin och dess konsekvenser för samhället.
”Efter ett och ett halvt år i socialt ide med hemarbete, videosamtal och mjukisbyxor är det dags för svenskarna att återigen leva livet tillsammans med andra”, skriver HUI Research, som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Ska spegla tiden vi lever i
Årets julklapp ska spegla den tid vi lever i, enligt kriterierna för utnämningen som Handelns utredningsinstitut (HUI) ligger bakom. Och när coronarestriktionerna lättats, har vi ett uppdämt sug efter sociala upplevelser och av att möta världen i verkligheten.
– Det har blivit så tydligt under den här perioden att något vi verkligen saknat under corona har varit att kunna uppleva saker tillsammans med andra. Därför vill vi lyfta upp evenemangsbiljetten. Vi ser att det finns ett uppdämt behov av det här, säger Emma Hernell, vd för HUI till TT.
Det är en inte fullt lika konkret julklapp som fjolårets – stormköket – då den innefattar både teatrar, fotbollsmatcher, konserter och andra liveupplevelser.
”Vi går mot nya tider där svenskarna kan återupptäcka hur det är att umgås och gå på evenemang igen”, skriver HUI Research om beslutet i ett pressmeddelande.
Årets julklapp de senaste 10 åren
2021 – Evenemangsbiljetten
2020 – Stormköket
2019 – Mobillådan
2018 – Återvunna kläder
2017 – Elcykeln
2016 – VR-glasögonen
2015 – Robotdammsugaren
2014 – Aktivitetsarmband
2013 – Råsaftcentrifug
2012 – Hörlurar
2011 – Färdigpackad matkasse