Ylva Berg, vd för Business Sweden, vill visa att Sverige och svenska bolag ligger i framkant när det gäller att hitta nya lösningar inom till exempel energi, digitalisering och klimat. Arkivbild.
Ylva Berg, vd för Business Sweden, vill visa att Sverige och svenska bolag ligger i framkant när det gäller att hitta nya lösningar inom till exempel energi, digitalisering och klimat. Arkivbild.

Extra ljus på Sverige på tung mässa

Sverige och svensk industri står i fokus på världens största industrimässa i Hannover nästa vecka. Både statsminister Stefan Löfven och prins Carl Philip ska ge draghjälp. Men konkurrensen om att synas är stenhård.

ANNONS
|

Sverige är utsett till så kallat partnerland på årets mässa, vilket ger svensk tillverkningsindustri tillfälle att visa upp sig. Det handlar om spetskompetens inom digitalisering, automation, robotisering och att koppla ihop tillverkning med artificiell intelligens (AI).

- Det är många andra länder som också är duktiga på det, men få länder är så duktiga på att samarbeta som svenska bolag är, säger Ylva Berg, vd på Business Sweden.

ANNONS

Därför har Sverige valt "Sweden co-lab" som slogan för utställningen. En lek med ord för att visa på samarbete och innovation.

Även Stefan Löfven betonar vikten av samarbete.

"Vi har mycket att vinna på att samarbeta, både med Tyskland och med andra länder. EU ska bli världsledande vad gäller den digitala och tekniska utvecklingen", säger han i en kommentar inför mässan.

Många vill synas

Staten och näringslivet satsar 17 miljoner kronor vardera på Hannovermässan. Runt 160 svenska företag ställer ut i år, mot vanligtvis ett 50-tal. Där finns tungviktare som ABB, Ericsson, SKF, Tetra Pak, Electrolux, SEB, Investor, Vattenfall och Stora Enso, men också många små start-up-bolag.

För många är det den stora tyska marknaden som drar. Tyskland är Sveriges största handelspartner.

Men kampen om att synas är stor. Totalt ställer 6500 företag från 75 länder ut på ett gigantiskt mässområde. Av de utländska utställarna toppar Kina med flest företag, följt av Italien och Turkiet. I år hamnar Sverige på fjärde plats, före USA.

För några år sedan myntades begreppet industri 4.0 på Hannovermässan för att betona att den framtida tillverkningsindustrin måste vara uppkopplad. I dag handlar nästan allt på mässan om hur industrin ska använda sig av exempelvis digitalisering och automation. Stort fokus läggs på 5G och AI.

ANNONS

Ett av de svenska start-up-företag som bjudits in att vara med i den svenska paviljongen är Sentian AI.

- Det är en supermöjlighet för oss att träffa många stora företag på en gång. Vi hoppas på de stora tyska industriföretagen, men också på medelstora tyska företag. Där finns många som våra produkter passar bra för, säger Martin Rugfelt, vd på Malmöbaserade Sentian.

Många pratar

Företaget startades för tre år sedan och är nischat på industriell AI. Bolaget har 17 anställda och har primärt svenska industriföretag som kunder, men den tyska marknaden lockar.

- Vår erfarenhet hittills är att många pratar om AI, men ännu inte kan leverera riktigt. Efterfrågan är större än utbudet. Jag tror att Sverige ligger lite före de tyska bolagen generellt sett. Men det kommer att vara hård konkurrens i alla fall, säger Martin Rugfelt.

ANNONS

Utan den svenska uppbackningen hade Sentian inte åkt till Hannover. Möten är redan inbokade varje dag under veckan och Martin Rugfelt hoppas också knyta kontakter på plats. Bland annat ordnas speeddating mellan svenska start-up-bolag och tyska storföretag i den svenska paviljongen.

TT

Fakta: Hannovermässan

Öppningsceremoni på kvällen den 31 mars, då statsminister Stefan Löfven (S) och Tysklands förbundskansler Angela Merkel talar. Mässan pågår den 1–5 april.

Runt 6500 företag från 75 länder ställer ut. Bland utländska utställare toppar i år Kina, Italien, Turkiet, Sverige och USA.

Sverige är så kallat partnerland 2019. Runt 160 svenska utställare deltar, varav de flesta kommer att finnas i den svenska paviljongen.

Förutom statsministern deltar näringsminister Ibrahim Baylan (S), forskningsminister Matilda Ernkrans (S), energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) och handelsminister Ann Linde (S). Även prins Carl Philip finns på plats.

Ungefär 220000 besökare väntas, varav ungefär en tredjedel kommer från länder utanför Tyskland.

Cirka 2500 journalister bevakar mässan.

Källa: Hannovermässan, Business Sweden.

ANNONS