H&M är i blåsväder igen för skillnaderna på pojk- och flickkläder. Arkivbild.
H&M är i blåsväder igen för skillnaderna på pojk- och flickkläder. Arkivbild.

H&M i blåsväder: "Nätet ökar konsumentmakten"

Knälånga shorts för pojkar, och korta som precis täcker rumpan för flickor. H&M är i blåsväder igen för skillnaderna på barnkläder man säljer. Samtidigt tvingas skotillverkaren Clarks dra tillbaka en flicksko från marknaden. Nätet har gett konsumenter ökad makt, konstaterar en expert på sociala medier.

ANNONS
|

Under de senaste åren har flera stora klädkedjor, bland dem H&M och Lindex, varit i skottgluggen, anklagade för sexism vad gäller barnkläder.

En av dem som reagerat den här gången är Åsa Enqvist som upptäckte att av det 30-tal shorts som finns för nioåriga flickor på H&M:s nätbutik är samtliga lågt skurna, med korta ben som slutar strax vid rumpan. På killsektionen var nästan alla shorts knälånga.

"Jag har svårt att tro att alla föräldrar vill att så små barn ska delas upp på grund av kön. Barn ska inte gå omkring och se snygga ut. De ska röra sig och leka, och ha kläder som uppmanar till det", skriver hon på Facebook. Också flickjeansen väcker ilska – bland jeans avsedda för flickor i skolåldern finns på nätbutiken endast "slim fit" och "skinny fit" att välja på, rapporterar Ehandel.se.

ANNONS

H&M säger till Expressen att företaget tar till sig av kritiken.

Clarks drar in flicksko

Skotillverkaren Clarks, som döpt en flicksko till "Dolly babe", medan en pojksko får heta "Leader", har drabbats av en ännu värre kritikstorm i Storbritannien. Företaget drar nu tillbaka den aktuella flickskon från marknaden, rapporterar BBC.

Dylika kampanjer på Facebook, Twitter och bloggar ger konsumenter ökad makt, konstaterar Hans Kullin som är expert på sociala medier.

- Det är en möjlighet som konsumenter inte haft förut, att kommunicera sina åsikter om ett varumärke publikt. Och när många gör det så lyssnar företagen, de är måna om sitt varumärke.

"Lyssna på kritiken"

De företag som agerar rätt kan gå ur situationen som vinnare, anser han.

- Om man som företag är beredd att lyssna på kritiken och hanterar den rätt kan man stärka sitt varumärke. Var transparent om hur man hanterar kritiken och svara snabbt. Att skylla på att "kunderna vill ha det så här", är helt fel.

ANNONS
TT
ANNONS