Det totala antalet nyregistreringar av personbilar sjönk i mars, jämfört med samma månad förra året. Men det förklaras av att mars i år innehöll två arbetsdagar färre än ifjol, bland annat på grund av tidig påskhelg, påpekar branschorganisationen Bil Sweden.
Nyregistreringarna i mars stannade på 37206 bilar, vilket var tre procent lägre än 2017. Totalt under första kvartalet har registreringarna sjunkit med drygt två procent.
Fördubblad andel
Försäljningen av supermiljöbilar, med koldioxidutsläpp på högst 50 gram per kilometer, steg med hela 87 procent i mars. Denna kategori stod därmed för nästan sju procent av nyregistreringarna – nästan en fördubbling jämfört med 2017. Det är framförallt försäljningen av laddhybrider som ökar.
Hittills i år har 6012 supermiljöbilar sålts, en ökning med 60 procent. De flesta säljs till företag eller som personalbil, inte direkt till privatpersoner.
I sommar införs ett nytt system, kallat bonus malus, för premiering av miljövänliga bilar.
Klimatbonusbil
De gamla miljöbilsklasserna försvinner och ersätts av termen klimatbonusbil, som får släppa ut högst 60 gram koldioxid per kilometer. Ju mindre utsläpp, desto mera klimatbonus.
- För laddhybrider kommer det nya systemet inte att ge så stor skillnad. Men att köpa en rent eldriven bil kommer att bli ännu förmånligare, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.
Organisationen räknar med att drygt nio procent av nybilsförsäljningen i år kommer att klara dagens krav på supermiljöbilar.
Försäljningen av dieselbilar ligger fortsatt lägre än tidigare år. Fyra av tio nyregistrerade bilar var dieseldrivna i mars, jämfört med fem av tio samma månad 2016.
Fakta: Mest sålda bilar
De mest sålda bilarna januari–mars:
Volvo S90/V90 8438
Volkswagen Golf 4328
Volvo S60/V60 4049
Volvo XC60 3880
Volkswagen Passat 3685
De mest sålda supermiljöbilarna januari–mars:
Volkswagen Passat 1027
Volvo XC60 N 569
Mitsubishi Outlander 527
Kia Niro 480
Kia Optima 470
Alla fem är laddhybrider.
Källa: Bil Sweden