GKN-facklig oro fråga för försvarsministern

Den lokala Akademikerföreningen på GKN Aerospace är oroliga.  Nu har de lyft frågan om framtida underhåll av nya Gripenmotorn till Sveriges Ingenjörer som delar oron och menar att frågan är så mycket större än bara jobben i Trollhättan.

ANNONS
|

Frågan om framtida produktstöd och underhåll för flygmotorn F414 i Gripen E har länge varit en väldigt viktig fråga för GKN Aerospace i Trollhättan. Historiskt har de haft ett produktstöd och därmed även ett helmotoransvar för dagens Gripenmotor, RM12. – Nu handlar det om framtida jobb för våra medlemmar här i Trollhättan men även en fråga varför skattebetalarna ska betala mer för att man måste ha extra motorer liggande på hyllan. Det är dessutom en fråga om att vara beroende av den amerikanska tillverkaren. Detta säger Annica Norlenius, ordförande Akademikerföreningen på GKN Aerospace Engine Systems Sweden. I januari lyfte hon frågan till Sveriges Ingenjörer centralt för att få hjälp. – Viser det även ur ett Sverigeperspektiv men framför allt finns det en oro bland våra medlemmar att vi inte fått någon roll i det nya Gripenplanet, säger Annica Norlenius. Även om GKN framöver skulle få rena underhållsjobb på den nya Gripenmotorn, så räcker inte det för att behålla den motorkompetens som byggts upp under många år. Sveriges Ingenjörer reagerade direkt på den oro som finns i Trollhättan och har gjort en skrivelse till försvarsministern Peter Hultqvist på Försvarsdepartementet. Där pekar de på flera olika delar. En är att det är risk för stor kompetensflykt inom flygindustrin. – Våra medlemmar kan få jobb inom andra verksamheter men detta är inte bra för Sverige som nation, säger Patrik Björnström, utredare på Sveriges Ingenjörer. I skrivelsen hänvisas också till åsiktsförklaring från juni 2015 där ambitionen var att GKN skulle få rollen som designorganisation för Gripen E. Detta bekräftas även i ett brev från FMV:s tidigare generaldirektör Lena Erixon till Försvarsutskottet. – Var frågan sedan tagit vägen vet vi inte. Inte i det material som vi hittat eller tagit del av, säger Patrik Björnström. Det har blivit respons på skrivelsen och de har träffat flera aktörer, men fortfarande återstår flera frågor att lösa. I skrivelsen lyfter Sveriges Ingenjörer även fram en stor oro för de höga och framför allt helt okontrollerbara kostnader som det skulle innebära att lämna bort motorerna och inte kunna göra löpande förändringar och förbättringar som sker med RM12-motorn.

ANNONS
ANNONS