Kritiserar Åkerlund för bristande stöd till GKN

200 arbetstillfällen står på spel i fall GKN Aerospace inte får underhåll och utveckling av de nya Jas-motorerna. Oppositionsrådet Peter Eriksson (M) är mycket kritisk till att Trollhättans socialdemokrater är så passiva och inte agerar i frågan.

ANNONS
|

– När Saab krisade ställde de upp på alla sätt och kommundirektören åkte till Kina för att hjälpa till att hitta köpare. Nu är det häpnadsväckande att det är sådant ointresse när det gäller så många arbetstillfällen här i Trollhättan, säger Peter Eriksson.

Han har haft täta kontakter med representanter från GKN och märker en stor oro.

– Frågan har väckts lokalt i näringslivsrådet men svaret från Åkerlund var att det kommer att lösa sig, men det är inte signalerna som företaget fått, säger Peter Eriksson.

Enligt Eriksson så känns det som att det finns en partipiska att inte röra i frågan och att kommunalrådet Paul Åkerlund (S) därför valt att inte agera.

ANNONS

– Vi har forskat, utvecklat och bygger 60 nya Jas-plan men så har man schabblat bort frågan om utveckling och underhåll av motorerna, säger Peter Eriksson.

Om det inte blir något avtal så kommer den amerikanska tillverkaren stå för underhållet.

– Att vara så beroende av ett annat land är givetvis inte bra. Motorerna ska fraktas över Atlanten och det är verkligen inte smart.

Inför kommunfullmäktige den 22 maj har Peter Eriksson ställt en fråga till Åkerlund, angående vad de styrande i Trollhättan har gjort i frågan.

– Åkerlund borde vara betydligt mer intresserad och aktiv i frågan, pressa regeringen ordentligt att riva upp upphandlingen och få regeringen att förstå att det är av största vikt för Sverige och Trollhättan att underhållet av Gripenmotorn blir kvar på GKN.

Peter Eriksson tror att det någonstans ligger en hund begraven men han vet inte varför frågan diskuteras så lite. I försvarsutskottet röstade Sverigedemokraterna ihop med regeringen att inte riva upp avtalet.

– Jag menar att Åkerlund är alldeles för passiv på grund av bristande intresse och av rädsla för att kritisera den rödgröna regeringen. Det duger inte, det är rent sagt bedrövligt, avslutar Peter Eriksson.

När Paul Åkerlund får höra den kritik som framförs av Peter Eriksson blir han förvånad. – Jag pratar inte med media om allt vi gör. Vi har arbetat med frågan i det tysta under lång tid, säger kommunalrådet. Problemet är ett Letter of intent, en stark avsiktsförklaring som Försvarets materielverk, FMV, skrivit med motortillverkaren. Att riva upp ett sådant avtal är inte enkelt och det kan bli dyrt men det är samtidigt en förhandlingsfråga. – Det var en olycklig skrivning som FMV gjorde, konstaterar Paul Åkerlund. Han säger sig vara väl insatt i frågan och har träffat företagsledningen på GKN Aerospace flera gånger och även talat och med representanter på FMV och regeringen. – Jag har pratat med bland annat Tomas Eneroth (Socialdemokraternas gruppledare i riksdagen) och regeringen är väl insatt i frågan. Så det påståendet delar jag inte alls med Peter Eriksson. Att jämföra med försöken att rädda Saab-fabriken tycker han inte heller håller. – Det var någonting helt annat. Dessutom valde de från ledningen på Saab att gå ut. Den här frågan om underhållet på Jas-motorerna ligger på statens bord och det gäller även frågan om rymdverksamheten. Något som talar för att underhållet och även utveckling av motorerna kommer att bli kvar i Sverige är det förändrade världslaget. – Det har ändrat sig sedan 2012 och det kan vara i nationens intresse att inte vara beroende av någon annan, säger Paul Åkerlund. Han är trots allt optimistisk i frågan, även om han ser allvaret i om det skulle försvinna arbetstillfällen från Trollhättan.

ANNONS
ANNONS