Positiva vindar för rymdverksamheten på GKN

Efter 20 års utveckling skickas ett munstyckte under veckan till Frankrike. Där ska den unika GKN-produkten monteras på motorn till rymdraketen Ariane 6.

|

Under fjolåret fanns det oro när det gällde framtidens jobb inom rymdverksamheten på GKN Aerospace i Trollhättan. Motsvarande 150 heltidstjänster arbetar inom enheten. Ariane 6 Det finns flera orsaker till firandet. – Rymdstyrelsen och GKN är överens om vilka teknologiuppdrag som ska genomföras, säger Sébastien Aknouche, chef för rymdavdelningen. Tillsammans med den Europeiska rymdstyrelsen har de haft bra diskussioner och rett ut de problem och frågeställningar som fanns under förra året och tidigare i vår. Den största orsaken till att det firas, är att ett nytt munstycke ska levereras till Frankrike, och där monteras på motorn för Ariane 6. Motorn ska sedan vidare till Tyskland för motorprov i en demonstrator.

– Det här munstycket är världsunikt och det finns här och nu, säger Sébastien Aknouche, när han stolt visar upp delen som sitter nederst på rymdraketen. Under nästa år ska all rymdverksamhet dessutom samlas i en ny verkstad på området. – I dag har vi verksamheten på tre olika ställen. Detta blir mycket bättre, säger Sébastien Aknouche. Nästa steg är att beställa nya maskiner, då tillverkningen kommer att ske mer automatiserat. Då de räknar med att öka volymen i tillverkningen så kommer dagens personalstyrka att vara kvar, även om vissa får förändrade arbetsuppgifter. – Vi tror att vi kan få fler kunder när Ariane flyger, säger Martin Velander, som är chef för den kommersiella verksamheten inom rymdenheten. Den första flygningen är beräknad till år 2020. Det är knappt tre år dit och projektet har bara pågått under tre år. För att transportera munstycket till Frankrike krävs en speciell lastbil, med anpassad fjädring. – Vi har lovat att skicka det så fort vi är färdiga, men det kommer att ske senast under fredagen. De ledtider som var inom rymdverksamheten tidigare var betydligt längre. Redan nu börjar GKN arbeta för nästa motor till en tänkt Ariane 7. 1997 påbörjades de första svetsproverna för den nya tekniken som finns i munstycket, sedan tog det tio år till att hårdvara fanns framme och nu i veckan sker leverans. Tekniken omfattas av en rad olika patent. Det manuella arbetet i tillverkningen kommer att ersättas av automatisering. Sandwichkonstruktionen innebär att där det tidigare fanns över 1 000 detaljer så är de nu nere på en tiondel. Den gamla modellen bygger på hundratals rör som svetsas ihop var och en för sig manuellt. Under måndagen pågick kontroller av det nya munstycket. – Vi gör de sista kontrollerna och mäter efter eventuella sprickor, säger Carina Persson. Bredvid det stora munstycket finns en mindre som bygger på samma teknik. Denna visades upp på utställningen Rymdforum i Kiruna för ett par veckor sedan. – Det är en helt annan typ av motor. Den är i det övre steget och arbetar i vakuummiljö, säger Martin Velander. En förhoppning hos GKN är att även denna motorkomponent kommer att återfinnas i framtidens rymdmotorer, I dagens nya motor för Ariane 6 tillverkar GKN det stora munstycket till den nedre brännkammaren samt turbinerna till både förstasteget samt den övre motorn i andrasteget. – En del av den diskussion vi hade med rymdstyrelsen var just att vi skulle ha med båda våra produkter, säger Sébastien Aknouche.

Fakta: Positiva besked

Under veckan sker första leverans av SWAN-munstycket för Ariane 6 där motorprov planerat i början av juli.

Ariane 6 utvecklingskontrakt till kvalificering signerat med ASL, Airbus Safran Launchers,

En ny rymdverkstad ska sättas upp och vara i drift under 2018.

GKN Aerospace är överens med Rymdstyrelsen om teknologiprogram för de kommande två åren.