Stor svensk delegation till Kina

På onsdagseftermiddagen reste bland andra Trollhättans stadsdirektör Annika Wennerblom och regionens utvecklingsdirektör Bertil Törsäter  till Kina. Besöket gäller Saab.

ANNONS
|

Kinesiska Youngman, som är intresserat av att köpa Saab av konkursboet, har bjudit in makthavare, underleverantörer och fackliga representanter, till möten i Kina. I delegationen ingår även representanter för underleverantörerna och fackförbunden.

Det finns också uppgifter om att någon från näringsdepartementet är med. Det bekräftas dock inte från regeringen.

Reser om en timma

Youngmans vd Rachel Pang har tidigare varit i Göteborg och träffat konkursförvaltarna. Bolaget ska ha bjudit in även förvaltarna till Kina, men de ska inte vara med på resan.

– Jag reser om en timme, sade stadsdirektör Annika Wennerblom under gårdagen i mobilen från personalrestaurangen, där hon åt strömming och potatismos inför långturen.

ANNONS

Hon är med som officiell representant för Trollhättans stad.

Visa välvilja

– Det finns bland annat också en facklig representant med på resan, säger Wennerblom.

Hon ser som sin uppgift att visa Trollhättans välvilja. Sådana officiella reaktioner från en kommuns sida är viktiga i Kina har hon förstått.

– Youngman har ju tidigt visat stort intresse för Saab.

Trollhättans stad kan ge allmänt stöd och hjälp åt en ny Saab-ägare. Däremot är det svårt med speciella förmåner för, i det här fallet Youngman – det kolliderar med svenska lagar och paragrafer.

Fredagsmöte

Under torsdagen ska Youngman visa två av sina fabriker, berättar Christer Palm, ordförande för underleverantörernas branschorganisation i Sverige, FKG, och ledamot i styrelsen för den europeiska motsvarigheten Clepa.

På fredagen blir det möten med ledningen innan hemfärd.

– Jag ser det som att Youngman vill sätta press på konkursförvaltarna att snabba på processen. Det är synd att inte förvaltarna är med, men resan i sig kanske ändå sätter fart på dem, säger Christer Palm strax innan han går på planet till Kina.

Miljarder kronor

Underleverantörerna, som har fordringar på minst 1,3 miljarder kronor, vill helst se en lösning där hela bolaget säljs och där det åter blir tillverkning i fabriken.

ANNONS

– Youngman har kommit längst av spekulanterna. De vet vad det handlar om. Därför slår vi ett slag för dem eftersom de kan komma i gång snabbast. Andra är minst ett halvår efter, säger Christer Palm.

Trots General Motors motstånd, tror Palm, att det finns en möjlighet för Youngman. – De kan bygga nuvarande Saab 9-3 och även tillföra andra bilar till fabriken i Trollhättan tills den nya plattformen är färdigutvecklad, säger han.

ANNONS