Trollhättan utmanar e-handeln

Nu kraftsamlar Trollhättan för att upp kampen om den växande e-handeln. Bakom den nybildade e-handelsföreningen finns två personer som har lång erfarenhet inom branschen.

ANNONS
|

Den 8 mars går startskottet för Trollhättans e-handelssatsning. Då bjuder den nybildade e-handelsföreningen in till E-Com Meetup i Folkets hus. Intresset för att delta är stort. Att bilda nätverk är en viktig del av föreningens syfte. Det planeras ett flertal träffar framöver, men även en sluten portal på nätet, där medlemmarna kan ha en diskussion och ställa frågor. – Ett mål är att vara 50 företag i år och 100 nästa år, säger Thomas Löfgren. Han är en av grundarna till e-handelsföreningen tillsammans med Lars Svensson. Malin Salzberg från Gymgrossisten ingår också i den nystartade föreningens styrelse, och ska tillsammans med Lars och Thomas tala om e-handelssatsningen. Gymgrossisten är Trollhättans klart största e-handelsföretag i dag, med en omsättning på omkring 1 miljard kronor. Lars Svensson har tidigare arbetat där, men har sedan några år tillbaka ett eget företag, Wixton, men är även aktiv i Nyföretagarcentrum, Almi och Företagarna. – Nätverk är extremt viktigt, att komma ut och träffa andra människor. Vi vill även sudda ut gränserna och ser att vi jobbar över hela regionen, säger Lars Svensson. Wixton arbetar med e-handelsrådgivning och Lars Svensson har hållit ett stort antal föreläsningar i ämnet. På onsdag nästa vecka ska även Thomas Löfgren berätta lite som sin resa, som grundare till jankyard.se, sina visioner och framtid. – När jag började med e-handel fanns det inte många råd att få. Det var learn by doing. För två år sedan klev Thomas Löfgren av sitt företag Junkyard men äger fortfarande fastigheten. – Jag tog ett sabbatsår, som blev två. Nu är engagemanget åter stort men Thomas Löfgren vill för tillfället inte berätta något om sina planer. – Vi har tillsammans 30 års erfarenhet av e-handel, säger Lars Svensson. – Det var exakt 15 år sedan jag startade, i mars 2002, konstaterar Thomas Löfgren. De två grundarna av e-handelsföreningen vill nu sprida sin kunskap som de samlat på sig och hjälpa andra företagare som vill satsa. Det finns en hel del som talar för att Trollhättan kan bli ett nytt nav för e-handel. Läget med närheten till Norge är en sådan sak. – Vi ska bättre på att hantera hela Norges e-handel. Vi har goda kontakter som gör detta möjligt, säger Thomas Löfgren. Genom att Norge inte tillhör EU så har till exempel Varner-gruppen valt att ha sitt centrallager i Trestads center, för att bland annat underlätta tullregler. – E-handel är så brett, det är inte bara att sälja online. Det handlar om att finnas på sociala media, produktion och framför allt en fungerande logistik. För att lyckas med ambitionen att e-handeln i Trollhättan ska växa och att det ska bli ett nav, så är utbildning av personal en viktig pusselbit. – Kompetensen växer och har växt de fem, tio senaste åren, men det är fortfarande en bristvara, säger Lars Svensson. Därför är högskolan och Innovatum viktiga samarbetsparters. Kommunen har redan för flera år sedan pekat ut e-handel som ett framtidsområde. – Nu har vi engagerade företagare som vill driva frågan. Vi är givetvis också med på att stötta utvecklingen av Trollhättans e-handelsförening, säger näringslivschef Dick Eriksson på Trollhättas stad. Planen är att E-Com Meetup skall vara ett återkommande evenemang. Initiativet är taget av näringslivet och Trollhättans stad tillsammans.

ANNONS

Läs mer om näringslivet i Näringslivsbilagan

Fakta: E-Com Meetup Personer i Trollhättan med kunskaper om e-handel ska bilda en kärna som på sikt kan fungera som en katalysator för att fler ska vilja etablera sig i regionen. Efter att föreningens första event avklarats den 8 mars är visionen att olika event även i framtiden kommer att vara en del av erbjudandet till föreningens medlemmar. Tanken är att föreningen ska fungera som en mötesplats för tankar och idéer kring e-handeln. De hoppas också kunna hjälpa sina medlemmar med kontakter med bra leverantörer samt hjälpa till med att förbättra avtal och upplägg med leverantörer och logistikpartners. Föreningens vision: Vår vision är att utveckla Trollhättan som en del av Sveriges självklara e-handelsnav. Föreningen skall verka som den naturliga mötesplatsen för e-handelsbranschen inom Trollhättan med omnejd.

ANNONS