Pilotstrejken är en kostsam historia för SAS.
Pilotstrejken är en kostsam historia för SAS.

Analytiker: Strejk slår hårt mot SAS rykte

Den pågående pilotstrejken är inte bara en ekonomisk smäll för SAS. Bolagets rykte riskerar samtidigt att naggas rejält i kanten.

ANNONS
|

Strejken har pågått sedan den 26 april. Avgångar fortsätter att ställas in och hundratusentals resenärer påverkas av konflikten som ser ut att bli en dyr historia för SAS, inte bara rent ekonomiskt.

- Det kommer att vara svårt för dem att förbättra sin position gentemot sina företagskunder. De (kunderna) har många andra alternativ att välja mellan, säger Jacob Pedersen, och fortsätter:

ANNONS

- Men det här handlar också om den europeiska flygindustrin där skandinaviska villkor är under press. Det är svårt att fortsätta med de här villkoren när alla andra i branschen lägger sig under dem.

Gynnar konkurrenter

Medan strejken slår hårt mot SAS gynnas andra bolag, framför allt dem i Norden. Flygbolaget Norwegian har bland annat höjt sina biljettpriser som en följd av strejken.

- När kapacitet försvinner från luften så tar andra vara på den möjligheten, säger Jacob Pedersen.

En av storägarna i SAS, Wallenbergsstiftelserna, uttrycker oro över de krav som kommer från piloterna och menar att strejken hotar SAS framtid.

- Vi talar om bolagets överlevnad, säger Jacob Wallenberg, ordförande i Wallenbergsfärens maktbolag Investor till Svenska Dagbladet.

ANNONS

Enligt danske Sydbanks beräkningar kostar SAS-strejken omkring 60–80 miljoner svenska kronor varje dag. Men Jacob Pedersen tror inte att strejken kommer att få bolaget att gå i konkurs.

Har kapital

- Det är väldigt dyrt och det handlar såklart om bolagets framtid, men i SAS kista finns det mycket pengar och man har en finansiell stabilitet för att kunna hantera detta under en tid, säger han.

SAS vill inte kommentera den ekonomiska förlusten som strejken innebär

- Det är självklart att strejken är kostsam och inverkar mycket negativt på våra passagerare, men det är alldeles för tidigt att ge någon siffra, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.

TT

ANNONS