Disney expanderar sitt imperium

De producerar filmer, äger tv-kanaler och har byggt sig ett enormt varumärke under åren. Men nu satsar Disney mer på sina nöjesparker än på Pixar, Marvel och Lucasfilm tillsammans.

ANNONS
|

Walt Disneys parker redovisade räkenskapsåret 2018 ett rörelseresultat på 4,5 miljarder dollar, motsvarande 40 miljarder kronor. Det är en ökning med 100 procent jämfört med fem år tidigare, rapporterar The New York Times , som har gjort en genomgång av företagets expansion.

Samtidigt minskade rörelseresultatet för Disney Media Networks, där bland annat ESPN och ABC ingår, till 6,6 miljarder dollar, eller 59 miljarder kronor, en minskning med 3 procent jämfört med för fem år sedan.

"Spektakulärt"

- Det kan inte bara vara speciellt – det måste vara spektakulärt, sade Bob Chapek, högste chef för Disneys temaparker, under en rundvandring iförd bygghjälm på en av företagets byggarbetsplatser.

ANNONS

För att få ett spektakulärt resultat bedömer analytiker att Disney kommer att satsa hisnande 24 miljarder dollar, nästan 220 miljarder kronor, på nöjesparkerna under de kommande fem åren. Det är mer än vad mediejätten totalt betalade för att köpa Pixar, Marvel och Lucasfilm.

Satsningar på Frozen och superhjälteattraktioner till trots är Star Wars-temat överlägset populärast, enligt Disney. Under 2019 planeras en helt ny avdelning under namnet Star Wars: Galaxy's Edge där besökare ska kunna gå ombord på en av imperiets stjärnkryssare eller Han Solos Millenium Falcon.

Biljettpris utmaning

Men en utmaning underhållningsföretaget står inför är de höga inträdespriserna, som att en endagsbiljett på parken i Kalifornien kostar 135 dollar, eller 1215 kronor.

Sex parker verkar heller inte vara tillräckligt. En sjunde är en "oundviklighet", som vd:n Robert Iger uttryckte saken i maj – även om inga konkreta planer har presenterats än.

TT
ANNONS