Blocket kommer att pressas hårt när Facebook börjar konkurrera om radannonserna på nätet. Resultatet kan bli att Blocket blir gratis för privatpersoner, tror en analytiker. Arkivbild
Blocket kommer att pressas hårt när Facebook börjar konkurrera om radannonserna på nätet. Resultatet kan bli att Blocket blir gratis för privatpersoner, tror en analytiker. Arkivbild

Facebook allvarligt hot mot Blocket

Blockets tid som vinstmaskin för ägaren Schibsted kan gå mot sitt slut efter beskedet att Facebooks köp- och säljfunktion Marketplace lanseras i Sverige och 16 andra europeiska länder. Konsumenterna kan bli vinnare, enligt en analytiker.

ANNONS
|

Redan förra hösten började det spekuleras om när Marketplace skulle komma till Sverige. I ett första steg lanserades tjänsten i sex, huvudsakligen engelskspråkiga länder, men nu kommer beskedet att Marketplace rullas ut brett i Europa och i samtliga skandinaviska länder.

Rent praktiskt kommer Marketplace att få en egen flik i Facebook-appen med sökfunktion. I USA lades det upp 18 miljoner nya prylannonser bara under maj, enligt ett pressmeddelande från sociala mediejätten.

Och annonserna är gratis, vilket är det största hotet mot Blocket, påpekar Rasmus Engberg, analytiker på Handelsbanken Capital Markets.

- Det kommer att påverka Schibsted allra mest i Sverige. I alla andra länder där bolaget har liknande tjänster är konsumentannonserna gratis. Jag tror att Blockets radannonser i Sverige kommer att bli gratis och det kommer att ha en stor påverkan på den svenska verksamheten, säger han till TT.

ANNONS

- Om jag var ansvarig för Schibsted skulle jag redan i dag fundera över vad som ska vara gratis på Blocket. Jag tror till exempel inte att många kommer att använda Facebook för att sälja hus eller bilar.

TT
Fakta: Blocket värper guldägg

Schibsted köpte Blocket 2003 för 183 miljoner kronor. Bara under 2016 hamnade vinsten på 2,5 gånger den summan eller 470 miljoner kronor. Omsättningen var 914 miljoner kronor.

Intäkterna kommer från privatpersoners radannonser, företagsannonsering och traditionell reklam.

Schibsted, liksom alla andra mediehus, pressas redan hårt av Facebook och Google som kapat åt sig stora delar av reklamintäkterna.

Inom Schibsted har bolagets köp- och säljsajter i ett par år omsatt mer än papperstidningarna och stått för tre fjärdelar av vinsten.

ANNONS