I dag håller Ericsson stämma där bolagets vd Börje Ekholm och styrelse kan räkna med en rad frågor om de misstänkta IS-mutorna som Uppdrag Granskning rapporterat om.
Men vd:n Börje Ekholm duckade inför frågorna i samband med tv-programmet, och valde istället att ge sin bild av läget i en intervju i Dagens Industri istället.
Det har fått Uppdrag Granskning att gå ut i en helsidesannons i samma tidning för att söka kontakt med Börje Eklund.
”I månader har vi förgäves sökt dig om en intervju om Ericssons kontakter med IS. Nu skriver vi till dig här istället. Du verkar ju läsa Dagens Industri”...”Vi tycker att våra frågor till dig är viktiga. Att döma av er börskurs tycker aktieägarna det också”, fortsätter annonsen.
Annonsen ”kul grepp” men hoppas på svar
Uppdrag Gransknings ansvarige utgivare Axel Björklund beskriver annonsen som ”ett kul grepp”, men hoppas också att annonsen leder till en intervju.
– Jag vill också fördjupa diskussionen om det som Eriksson själva beskriver som transparens. Man säger att man är transparenta men det är en partiell transparens. De har offentliggjort insikter de själva gjort, men vi har rapporter och vet vilka frågor som borde ställas. Jag tycker det är en sorglig utveckling, säger han till SVT.
Han tycker inte att det är fel att använda budgetpengar till en dyr helsidesannons.
– Jag tycker det är värt pengarna – vi fick också en fin rabatt av Dagens Industri. Dessutom går pengarna till en journalistisk produkt, till skillnad från reklam på spårvagnar eller i sociala medier. Det är bra tycker jag, säger Axel Björklund.