Över 600 anmälningar – nu varnar de för resebyrån

Sommaren 2022 köpte Mira Vainio en resa till Turkiet för 5 000 kronor via Travellink, som hon aldrig fick åka på. David Westerlund och hans fru bokade också en resa via resebyrån, för 14 000 kronor. Men när planerna ändrades och han skulle avboka resan, gick det inte. Trots att han hade betalt för avbokningsskydd.
– Det var då mardrömmen började, säger han.

ANNONS
|

”Jag väntar fortfarande på pengar för en resa som avbokades för tre år sedan”, skriver en person på omdömessajten Trustpilot om resebyrån Travellink.

”Jag kom till flygplatsen och det fanns inget flygbolag eller flyg med det namnet som min biljett”, skriver en annan.

”Helt värdelös!!! Boka inte era resor med dom. Jag blev blåst på 26 000 kr”, skriver en tredje.

Den som söker på resebolaget Travellink översvämmas snart av negativa recensioner i olika forum.

Av nästan 15 000 omdömen på Trustpilot ger 46 procent Travellink bara en stjärna. Det finns till och med en Facebook-grupp som heter ”Vi som väntar återbetalning från Travellink”, med över 100 medlemmar.

ANNONS

Travellink finns också med på Råd & Röns svarta lista – en lista där Råd & Rön varnar för olika företag som struntar i ARN:s beslut.

631 anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har gjorts de senaste fem åren gällande resebyrån. 33 av dem är från i år.

Och en av dem som anmält är 43-årige David Westerlund.

Flygbiljetter för 14 000 kronor

Det var i början av januari 2023 som David Westerlund och hans fru planerade en utomlandsresa.

– Jag har jullov för jag är lärare så därför tänkte vi att vi skulle boka en resa inför nästa jullov, säger han.

De scrollande bland olika hemsidor och letade efter en resa till Dubai. När de jämförde priser för olika hittade de flygbiljetter till ett billigare pris via en för dem tidigare okänd resebyrå – Travellink.

– Jag använder vanligtvis alltid en annan tjänst när jag bokar resor och köper alltid till avbokningsskydd för man vet aldrig vad som kan hända. Men Travellink var någon hundring billigare och deras hemsida såg proffsig ut. De erbjöd även samma avbokningsskydd som vi var vana vid, säger David Westerlund.

Eftersom allt kändes bra och legitimt bokades avbokningsbara flygbiljetter med avresa i december 2023 via Travellink, 13 943 kronor drogs från Davids Westerlunds bankkonto, och en bokningsbekräftelse landade i mejlkorgen.

ANNONS

– Än så länge kändes allting bra, säger han.

”Här började mardrömmen”

En månad senare insåg David Westerlund och hans fru att de skulle behöva avboka resan.

– När min fru blir gravid inser vi att barnet kommer komma i slutet av november, vilket är strax innan vi tänkte åka till Dubai. Vi fattar att vi helt enkelt får avboka men tänker att det inte ska vara några problem eftersom vi köpt till avbokningsskydd, säger David Westerlund.

Avbokningsskyddet skulle täcka 80 procent av resekostnaderna och gälla oavsett anledning. Med flera månader kvar till avresa går David in på datorn och försöker avboka resan genom att kontakta resebyrån.

Till slut, när Travellinks kundtjänst svarar David, säger de att parets biljetter inte är återbetalningsbara och att de inte kommer kunna få några pengar tillbaka för biljetterna.

– Det var här mardrömmen började. Nu kände jag att vi är fast här. Vi har lagt 14 000 kronor, räknat med att få 80 procent tillbaka och inser nu att vi inte kommer få en spänn, säger David Westerlund.

Han mejlar, ringer, mejlar och ringer igen men kommer ingenvart. Han får bara prata med en person som enligt honom bara pratar engelska.

– Jag är inte dum, jag fattar ju att den här killen inte har någon makt att ens göra något. Han rabblade bara upp samma förlåtande fraser om och om igen, säger David Westerlund.

ANNONS

Facebook grupp som väntar på återbetalning

Efter samtalen började David Westerlund googla på resebyrån.

Det tog inte lång tid innan han såg massor av negativa omdömen på olika sajter samt inlägg på Facebook där personer skrivit om företaget och råkat ut för precis samma situation som han själv.

– Då kände jag att okej, lite skönt att inte vara helt ensam. Men man blir ju frustrerad över att det här företaget får vara verksamma. Det här kan ju hända vem som helst, säger han.

Han snubblade in på en Facebook-grupp: ”Vi som väntar återbetalning av Travellink”.

– Det var där jag fick tips om att anmäla till både min bank, ARN och Kronofogden. Men att det finns en sådan grupp är ju inget bra tecken, säger David Westerlund och fortsätter:

– Varför har vi lagar om man kan starta ett företag som bara lurar folk på stålar och ingen gör någonting? Det känns ju jättekonstigt. 14 000 kronor är ju pengar man kan göra roligare saker med, inte en summa man bara vill slänga i väg.

Över två månader efter att Travellink för första gången sa att han inte kan avboka resan får David Westerlund plötsligt tillbaka pengarna, de sätts in på hans konto utan kommentar från bolaget.

ANNONS

Detta trots att det inte fanns något avslutat ärende hos varken ARN eller Kronofogden.

– Pengarna låg bara inne på kontot men jag vet inte hur eller varför egentligen, säger David.

– Jag hade tur, mycket tur. Men jag vill fortfarande varna andra och det finns fortfarande en hel del som än idag kämpar med att få tillbaka sina pengar, säger han.

Flygbiljetter för 5 000 kronor

En annan person som inte haft samma tur är 42-åriga Mira Vainio från Haparanda. Sedan hon bokade en resa med Travellink har hon inte sett röken av pengarna.

Det var sommaren 2022 som hon jämförde priser för olika flygbiljetter för en resa till Turkiet. Snart hittade hon resebyrån Travellink och biljetterna var, även här, någon hundring billigare än andra bolag. Flygbiljetten tur och retur landade på 5 000 kronor.

– Jag gick igenom alla steg som man alltid gör och bokade resan på samma sätt som vanligt. Men när jag hade betalat och pengarna hade dragits så märkte jag snart att jag inte hade fått någon bokningsbekräftelse skickad till mig, säger Mira Vainio.

Mejlinkorgen ekade tomt. Och inget mejl kom heller.

Som tur var hade Mira Vainio fotat bekräftelsen som visat sig på skärmen i samband med bokningen.

ANNONS

– Då försökte jag kontakta Travellink för jag hade inte fått själva biljetterna, men när jag ringde kom jag bara fram till en kille i Indien som sa att han inte kunde hjälpa mig, säger hon.

”Något måste vara skumt”

Efter flera samtal och mejl hade hon varken fått någon hjälp eller någon flygbiljett.

Då ringde hon istället flygbolaget och förklarade situationen för dem.

– Kvinnan jag pratade sa att mitt namn inte stod med på listan och att jag inte alls hade bokat något flyg, säger Mira Vainio och fortsätter:

– Jag tänkte att nu måste något vara skumt, såhär ska det inte gå till. Samtidigt förstod jag att jag inte skulle komma iväg till Turkiet. Jag minns att jag var arg och jag polisanmälde nog det hela om jag minns rätt.

Mira kunde inte heller få någon hjälp från sin bank. Hon funderade också på att anmäla till ARN. Men efter några veckor insåg hon att hon nog aldrig skulle få tillbaka pengarna.

– Det är en ganska stor ekonomisk förlust. Det känns fruktansvärt att det ska vara såhär, säger hon.

Än i dag, alltså snart ett år senare, har hon inte sett röken av pengarna hon betalade in till Travellink.

Travellink: ”Vi har haft ett nära samarbete med ARN”

När tidningen försöker komma i kontakt med Travellink:s presstjänst är den enda angivna mejladressen en gmail-adress.

ANNONS

Tidningen mejlar Travellink och får till svar att företagets pressansvarig sitter i Tyskland och att det inte går göra en telefonintervju. Det enda möjliga sättet för att få svar på frågor är via mejl där frågorna måste ställas på engelska.

När frågorna har skickats tar det över en vecka innan svaret kommer.

Högst upp i svarsmejlet står det:

”VIKTIG NOTERING: Följande uttalande kan endast tillskrivas som ’Travellink talesperson’. Travellink tillåter inte publicering av någon av sina anställdas namn”.

På frågan om vad de har att säga om att över 600 anmälningar har gjorts till ARN de senaste åren skriver de bland annat:

”Om vi sätter klagomålen i sammanhanget med de 17 miljoner kunder vi arbetar med världen över, är det en mycket liten andel som klagar. När det gäller ARN har vi haft ett nära samarbete med dem och hanterat alla ärenden som de tagit upp till oss.”

Frågor om hur lång tid det får ta för kunderna att få tillbaka pengar för en avbokad resa eller varför kunderna upplever det svårt att få kontakt med företaget besvaras med:

”Travellink förmedlar alltid återbetalningar så snabbt och effektivt som möjligt till våra kunder när man fått dem från flygbolaget.”

ANNONS

Travellink uppger också att det är flygbolagen som ansvarar för återbetalningen.

Men vem det egentligen är som har svarat på frågorna vill resebyrån nte berätta.

”Det är vår policy att vi inte vill relatera ett uttalande till en specifik talesperson” skriver personen.

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS