Nevs väntar på licens

Nevs har levererat ett antal provbilar och lämnat in alla uppgifter för att få sin licens för elbilstillverkning i Kina. Nu avvaktar företaget på myndigheternas besked. Samtidigt har de första kommersiella elbilarna levererats.

ANNONS
|

Stommen till den nya fabriksbyggnaden i Tianjin är nästan färdig. I slutet av året är planen att produktionen av elbilar ska sätta igång. – Det är vår högsta prioritet att få fabriken färdig, säger Ulrika Hultgren, pressansvarig på Nevs. Det är den nationella utvecklings- och reformkommissionen, NDRC, som ska godkänna licensen som krävs för att få tillverka elfordon. Svaret har tagit lång tid då många företag har ansökt om att få tillverka elbilar i Kina. Orsaken lär vara de generösa subventioner som staten ger fram till år 2020. Flera inhemska fordonsföretag har även planer på eldrift, liksom de internationella bilmärken som sedan tidigare finns i landet. – Vi jobbar på med vår plan och har en bra dialog med myndigheten i Kina som för tillfället går igenom allt material de fått in, samtidigt som bygget med vår fabrik går vidare, säger Ulrika Hultgren. Nevs har sedan tidigare ett avtal med Panda New Energy om att leverera sammanlagt 250 000 elfordon. Det handlar om 150 000 bilar som bygger på den gamla Saab 9-3-modellen samt 100 000 eldrivna skåpbilar och minbussar. På sikt kan det bli aktuellt med leverans av ännu fler fordon. Kontraktet innebär ett samarbete även på lång sikt, där nästa generations elbilar som bygger på Phoenix-plattformen finns med. Redan i fjol levererade Nevs de första bilarna till Panda. – De första 100 av 35 000 fordon levererades i slutet av förra året, säger Ulrika Hultgren. Fordonen är tillverkade av kinesiska New Long Ma, där Nevs är delägare till 50 procent. I denna verksamhet arbetar i dag 1 200 personer. Omkring 130 personer är anställda i Nevs kinesiska dotterbolag och till detta finns ett antal personer från Trollhättan som på plats och lär upp i olika tillverkningsprocesser. I Trollhättan ska även ett visst antal målade karosser tillverkas, och framför allt moduler till bottenplattan. Detta arbete kommer att starta någon gång under sommaren eller början av hösten och kan innebära nyanställningar. – Det handlar om någon gång i mitten av året. Antingen strax före eller efter sommarsemestern som denna produktion beräknas starta, säger Ulrika Hultgren. I Trollhättan arbetar i dag omkring 1 000 personer på Nevs, varav drygt 200 konsulter, de flesta ingenjörer.

ANNONS
ANNONS