Svenskt kvalitetsindex släppte nyligen sin årliga mätning av kundernas nöjdhet med den egna banken. Näst efter Nordea fick Swedbank fortsatt dåligt betyg.
- En jättebra fråga, svarar Birgitte Bonnesen på frågan varför det ser ut så.
Det handlar om tillgängligheten, är hennes bedömning.
- Framför allt är det kunder över 60 år som är väldigt negativt inställda till det digitala, säger hon.
Senaste åren har Swedbank precis som flertalet av konkurrenterna bantat ner antalet kontor.
- Jag ser inte nödvändigtvis den direkta kopplingen till att vi stängt kontor, det handlar mer om att man vill ha en personlig kontakt som man kan ringa till och kontakta i alla frågor, säger Bonnesen.
Hon säger att hela koncernledningen nu tar krafttag för att stärka kundnöjdheten. Men att backa i frågan om färre kontor är det inte tal om, fler kontor kommer att stänga. I stället siktar banken på att öppna nya mötesplatser, att experimentera med nya fysiska kontaktplatser, enligt Bonnesen.