Äldre kunder missnöjda med Swedbank

Swedbanks kunder är inte nöjda, speciellt inte de äldre.

ANNONS
|

Svenskt kvalitetsindex släppte nyligen sin årliga mätning av kundernas nöjdhet med den egna banken. Näst efter Nordea fick Swedbank fortsatt dåligt betyg.

- En jättebra fråga, svarar Birgitte Bonnesen på frågan varför det ser ut så.

Det handlar om tillgängligheten, är hennes bedömning.

- Framför allt är det kunder över 60 år som är väldigt negativt inställda till det digitala, säger hon.

ANNONS

Senaste åren har Swedbank precis som flertalet av konkurrenterna bantat ner antalet kontor.

- Jag ser inte nödvändigtvis den direkta kopplingen till att vi stängt kontor, det handlar mer om att man vill ha en personlig kontakt som man kan ringa till och kontakta i alla frågor, säger Bonnesen.

Hon säger att hela koncernledningen nu tar krafttag för att stärka kundnöjdheten. Men att backa i frågan om färre kontor är det inte tal om, fler kontor kommer att stänga. I stället siktar banken på att öppna nya mötesplatser, att experimentera med nya fysiska kontaktplatser, enligt Bonnesen.

TT

Fakta: Lågt betyg för Swedbank

Länsförsäkringar får högst betyg från privatkunderna, medan Nordea ligger i botten.

Kundnöjdhet privatkunder:

Länsförsäkringar 76,1

Handelsbanken 72,3

Sparbankerna 72,2

Skandia 70,7

Icabanken 70,1

Danske Bank 67,5

SEB 65,7

Swedbank 59,5

Nordea 58,5

Svenskt kvalitetsindex (SKI) mäter nöjdhet bland kunder på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Enkäten omfattar 4432 privatkundsintervjuer, genomförda 7 augusti–12 september.

Källa: Svenskt kvalitetsindex

ANNONS