Vinstvarningen från Apples vd Tim Cook fick dramatiska konsekvenser på onsdagens efterhandel på New York-börsen. Arkivbild.
Vinstvarningen från Apples vd Tim Cook fick dramatiska konsekvenser på onsdagens efterhandel på New York-börsen. Arkivbild.

Analytiker: Det planar ut för Apple

Flera faktorer låg bakom onsdagens vinstvarning från Apples vd Tim Cook. Vikande försäljning i Kina och på andra marknader, men också att många kunder på senare tid valt att byta batteri i äldre telefoner snarare än att köpa en ny.

ANNONS
|

I brevet till bolagets investerare radade Tim Cook upp förklaringar till att omsättningen kan bli upp till nio miljarder dollar mindre än förväntat. Utöver svagare försäljning på flera marknader pekade han på att Iphone XS och XS Max lanserades ett kvartal tidigare än Iphone X 2017. Allt kokade dock ner till att det sålts klart färre nya Iphone än vad bolaget räknat med.

Hänvisningen till en kraftig ökning av antalet batteribyten är särskilt intressant. Under 2017 fick Apple massiv kritik för att bolagets uppdateringar av äldre Iphonemodeller gjorde telefonerna slöare. De gamla batterierna klarade helt enkelt inte av att driva alla nya funktioner.

ANNONS

För att gjuta olja på vågorna gick bolaget med på att byta batterier i alla modeller från Iphone 6 och framåt för det i sammanhanget facila priset av 29 dollar, motsvarande cirka 260 kronor, ett erbjudande som för övrigt avslutades vid senaste årsskiftet. Nu visar det sig att långt fler kunder än väntat gjort det bytet i stället för att betala upp till 1500 dollar, vilket motsvarar runt 13500 kronor, för en ny telefon.

Planar ut

Förväntningarna på vinstmaskinen Apple är alltid extremt höga och därför fick Tim Cooks vinstvarning dramatiska konsekvenser på New Yorkbörsens efterhandel. Men Apple tjänar fortfarande väldigt massa pengar, konstaterar Leif–Olof Wallin, telekomanalytiker på Gartner.

- Jag skulle snarare säga att det planar ut för bolaget. Apple är en aktör i premiumsegmentet och då kan inte bolaget växa hur mycket som helst. Vinstmarginalen är fortfarande väldigt hög, vilket också hänger ihop med premiumambitionerna, säger han.

- Men ser man på de senaste telefonmodellerna är de oerhört högt prissatta och bolaget börjar nog närma sig en smärtgräns, tillägger han

ANNONS

Har inte råd

Apple har alltid haft en trogen kundkrets, men signalerna om vikande försäljning kan vara ett tecken på att det blir allt svårare att hitta nya kunder som är beredda att betala det höga priset.

- Apple har väldigt väl penetrerat marknaden med folk som har mycket pengar och som vill vara tidigt ute när det kommer nya telefoner. På de nya marknader som bolaget försöker ta sig in på kan det finnas makroekonomiska orsaker till att många inte har råd att betala Apples priser, säger Leif–Olof Wallin.

TT
ANNONS